Tommy Jespersens 2003 sæson (1/5)

Sæsonstart og start på modgangen
Med abstinenser i højrefoden er vi en del der spændt venter på det kommende Grand Prix på den nye forlængede Jyllandsring - I ventetiden lod jeg, Tommy Jespersen, tankerne flyve lidt tilbage på sæson 2003, som den er gået indtil nu.

Sæsonen startede jo med en fin 3'er i første DM afdeling, ved Jyllands-Ringens åbningsløb. Men da vi kørte tidtagning til anden DM afdeling stoppede benzinpumpen efter få omgange, og jeg måtte starte sidst til løbet....

Men med masser af optimisme fra den første DM afdeling i kroppen, skulle det nok gå - men nej. Da startlyset skiftede til grønt, nappede jeg glædeligt tre konkurrenter rundt i det første sving, men efter nogle omgange tabte min Renault-motor pusten på samme måde som når en Volvo FL614 ser Kassel-bakker !


Tommy Jespersen.
(Foto: Team Århus Racing)

Med grimme gloser inde i styrthjelmen kørte jeg i mål på en meget skuffende 11'er. Sammen med mekaniker Alex fandt vi fejlen i katalysatoren. Som en følgeskade på den svigtende benzinpumpe i tidtagningen, var cellerne i katalysatoren nærmest smeltet sammen til en stor klump og kunne ikke komme af med udstødningsgassen. Surt, men vi havde fundet årsagen til den manglede power og grunden til jeg røg ud af top 10.

Da 3. og 4. DM afdeling skulle køres på den svenske Falkenberg-bane var der test på banen allerede onsdag inden weekendens løb. Det betød at Falkenberg-løbet ville strække sig fra tirsdag til søndag aften. Som nybagt tvillingefar og synet af moderens dræberblik, da tidsplanen blev fremlagt - kunne jeg straks fornemme at disse forhandlinger kunne blive lige så vanskelige som at få en go-kart bane i Århus kommune....! Så der blev indgået et forlig og fredag sad jeg i raceren på Falkenberg. Og med 5. hurtigste tid straks fra start, var dette også OK.

Da jeg i tidtagningen kørte jeg ud af pit-lanen på nye dæk, var det meningen at højrefoden skulle holdes helt stram, men på dette tidspunkt havde den DM-førende Tom Pedersen netop været en tur op over curben på vej ind på langsiden - Resultat: Tom P's bundkar var revnet og en pæn oliestribe lå hele banen rundt ! Mega-surt for Tom P sluttede hans weekend egentlig her, men indrømmet så var mit smil heller ikke det største da tidtagningen var slut. Men da mekaniker Alex fortalte at jeg havde kørt 5. hurtigste tid, trods den olieglatte asfalt, blev smilet større igen.

Løbet blev det tætteste der endnu er set i skandinavisk Formel Renault. Efter 20 omgange kørte top 6 i mål så tæt som indkøbsvognene ved Bilka's fødselsdagsudsalg - indenfor bare ét sekund ! - med mig som 5'er. I dette tætte race kunne alle i top 6 have været vinderen, men jeg var lidt irriteret over femtepladsen. Efter de svenske regler skulle startopstillingen til 4. DM-afdeling, være efter resultatet af netop optalte race. Og da startlyset skifter fra rødt til grønt er jeg da også 5'er rundt i første sving. Efter nogle få omgange udvikler løbet sig til at blive lige så tæt som det første løb på Falkenberg-banen. For enden af langsiden går jeg til angreb på 4'eren. Kommer lidt i klemme og mister både omdrejninger og moment ud af svinget, så det der skulle være 4. pladsen nu blev vekslet til en 6'er......
På omgang 18 sker det de fleste har hørt, set eller læst om.

Tommy Jespersen
Team Aarhus Castrol Racing