Interessen for Formel Renault V6 stiger hastigt

Man har gennem nogle år kørt Formel Renault serien, bl.a. herhjemme. Interessen har været stærkt stigende. Nu lanceres overbygningen - Formel Renault V6.

Som navnet antyder, bliver bilerne en anelse større specielt motormæssigt, hvor der nu skal køres med V6 motorer i stedet for den kendte rækkefirer på 2000 cm³. Tidligere på året lancerede Renault ideen, og alt tyder på at det bliver en succes fra starten. I hvert fald har mere end 60 teams fra hele Europa givet udtryk for deres store interesse i de større biler.

Formel Renault V6 er selvfølgelig en lidt større bil, udstyret med én 3,5 liters V6 motor med ca. 320 hk. Derudover er bilen udstyret med en 6 trins gearkasse med skiftet på rattet. Altså en sekventiel gearkasse. Derudover er der en elektronisk styret kobling i bilerne.

Det er planen at der skal køres 10 løb i den kommende sæson. I år har den europæiske Formel Renault serie kørt i de såkaldte LG Superracing Weekends. Det samme sker næste år med Formel Renault V6 som dog får en noget højere rangering i transmissionerne derfra. Eurosport har vist det meste fra LG Superracing Weekends men desværre ikke ret ofte Formel Renault'erne. Det skulle blive bedre næste år, hvor de større formel biler bliver lanceret.

Tatuus fabrikken skal også bygge de nye V6 chassiser lige som det kendte Formel Renault chassis. Man har allerede testet den nye bil. Det skete ganske kort på Donington Park i England hvor bilen blev præsenteret. Derefter rykkede man til Dijon i Frankrig og Misano i Italien hvor der er kørt mange testkilometer. Nu er det så op til de interesserede at rykke en klasse op. Bilen får faktisk en større motor end Formel 1'erne og Formel 3000, men ikke med så mange hestekræfter. Efter planen køres det første løb den 5 - 6 august i Barcelona, og så slutter man på Estoril i Portugal i weekenden den 18 - 19 oktober.

Dons