Et formel-gæstebesøg

- på næsten ukendt asfalt
Copenhagen Super Prix på Ring Knutstorp i Sverige er et velkomment afbræk for Formel Renault 2000-klassen fra ping-pong besøgene mellem de to danske motorbaner: Jyllands-Ringen og Ring Djursland. Den svenske motorbane er teknisk krævende for formel-chaufførerne med mange sving.

- De danske racingteams har aldrig før kørt konkurrence på motorbanen i Sverige, forklarer projektchef Ole Vejlund. - Ring Knutstorp er dog en af danskernes foretrukne testmuligheder på den anden side Kattegat. Det bliver derfor spændende, hvem der bedst forstår at overføre teori til praksis blandt single seater-kørerne.

Nr. 3 i sidste års åbne DM-serie, Robert Björkman, har holdt en lille pause i 2002-sæsonen. Den svenske teenager har dog set frem til at give sine konkurrence-kollegaer fra 2001 værdig modstand ved et gæstevisit på Ring Knutstorp i weekenden 20.-21 juli.

- Et fornuftigt sponsorgrundlag til 2002-sæsonen røg desværre lidt i vasken, forklarer Robert Björkman. - Jeg ønskede naturligt nok at forbedre min DM-bronzemedalje fra sidste år, men nu må jeg i stedet give fuld gas på Ring Knutstorp. Samtidig er jeg i fuld gang med forberedelserne til 2003, hvor den ultimative drøm er en fuld EM-sæson.

Det danske Formel Renault 2000-felt stiller til start med fuld styrke. Der har været et lille tidsafbræk i DM-serien efter en hektisk forårssæson med motorløb hver anden weekend.

- Der må helst ikke gå mere end to uger mellem hvert motorløb for køreren, konstaterer Ole Vejlund. - Ellers mister man uvilkårligt en smule af konkurrenceskarpheden. Dette er selvfølgelig også en af hovedårsagerne til, at Philip Andersen har været meget suveræn i DM-serien 2002. Med fuld deltagelse både i EM- og DM-serien har Risskov-knægten fået en uvurderlig mulighed for næsten at leve som en professionel racerkører.


Den regerende danske mester, Philip Andersen, satte tingene på plads i Copenhagen Super Prix for Formel Renault 2000.
(Foto: Kirketerp)

Kampen om de næste placeringer i DM-slutstillingen er en tæt fight mellem 4-6 chauffører. Her kan sjællænderen, Dennis Wounlund, måske lukke gabet til konkurrenterne fra sin foreløbige femteplads. I samarbejde med Team Den Blå Avis har Dennis Wounlund i sommer-pausen haft lejlighed til at træne på EM-banerne i både Spanien og Tyskland:

- Jeg har naturligt suget til mig af tips og fif til at gøre set uppet på raceren hurtigere. Sammen med min mekaniker, Kenneth, ser jeg derfor frem til DM-løbet på Ring Knutstorp, fordi vi har fundet nye udviklingsmuligheder til at komme længere op i generalklassementet.

Peter Ager fra Grand Prix Tours Racing havde planlagt en træningstur til den franske motorbane, Circuit Automobile de Croix en Ternois. Den rutinerede racer-chauffør fra Esbjerg blev imidlertid forhindret i sidste øjeblik. Herefter fik Tom Pedersen fra Christiansfeld lejlighed til at prøve kræfter med det franske regnvejr og baneasfalten, og sønderjyden er derfor også godt forberedt til konkurrence-udfordringerne på Ring Knutstorp.

Åge Kirketerp Jensen