Ude-hjemmebane var ikke nok til sejr

Motopark Oschersleben i det forhenværende Østtyskland er næsten-hjemmebane for flere af deltagerne i EM-serien 2002 for Formel Renault 2000. Feltet på 38 unge chauffører fra 16 lande - i og uden for Europa - besøgte motorbanen for at køre femte EM-afdeling.

- EM-serien har oplevet et pænt deltager-boom i år, forklarer teamchef Henrik Nymark fra Team Den Blå Avis (TDBA). - Men det giver samtidig EM-feltet et luksusproblem, fordi det banker kraftigt på til motorbanernes deltager-maximum. Derfor skal teamene formentlig snart kvalificere sig ved de enkelte EM-afdelinger. Specielt når Sverige og Finland kommer med i EM-serien.

Kvalifikationen ved hver EM-afdeling foregår over to tidtagninger, hvoraf den første på Oschersleben blev ødelagt af småregnvejr. De tre deltagere - med dansk tilknytning - i EM-serien måtte dog sande, at forhåndskendskab ikke altid er nok i det skrappe fighter-selskab.

- Det var lidt svært at få vejgreb under de fugtige betingelser, forklarer TDBA-køreren Philip Andersen. - Derfor kørte alle næsten kun med 99 pct. race-fart, og endvidere var fabrikskørerne: Erik Salignon og Robert Kubica lidt uvant placeret som nr. 18 og 20.

Ved anden tidtagning var underlaget derimod tørret helt op, og derfor blev der lukket fuldt op for gasspjældet hos morgendagens chauffører udi motorsporten. Banerekorden på Motopark Oschersleben blev forbedret med lidt over 2 sekunder under tidtagningen. Philip Andersen fortsætter:
- Jeg blev desværre spærret af en konkurrent på vej rundt i min bedste kvalifikations-omgang. Dette kostede mig et lille halvt sekund samt ti vigtige placeringer på startgridden. Igen kvalificerede de 20 første EM-kørere sig inden for samme sekund på den 3.600 m. lange rundbane.

I Team Den Blå Avis var normalbilledet ændret en smule. Philip Andersen kvilificerede sig for første gang i år foran teamkammeraten Tom Keller på startgridden. Forskellen var kun på fire hundreddele sekunder, men det skulle alligevel blive afgørende under selve racet for Philip Andersen:
- Tom Keller fik en bedre start end mig, og sædvanen tro var der stor trængsel i det første sving. Men jeg havde etableret et perfekt set up på raceren, og kunne derfor overhale Tom i de efterfølgende hårnålesving, og satte racersnuden op efter en jagt på de forankørende. Jeg havde samtidig det nødvendige konkurrenceheld, og fik et rent race hjem til en slutplacering som nr. 15, hvilket er mit bedste resultat foreløbig i EM-serien.

Tom Keller var yderst opsat på at "hævne" sin afkørsel fra den forrige EM-afdeling i Sverige, og han angreb derfor fra allerførste meter på Motopark Oschersleben:
- Der var mega trængsel i hårnålesvingene efter første baneomgang, og her røg jeg af sporet efter en oversatsning. Heldigvis kom jeg ind på banen igen, men helt nede som nr. 26, men arbejdede mig alligevel frem som nr. 21 over målstregen.

For dansk/tyske Robert Schlïunssen lurede muligheden for et slutresultat i TOP TRE, fordi den talentfulde kører viste overbevisende takter under træningen til EM-afdelingen på Motopark Oschersleben. Konkurrenceheldet var dog ikke helt med udenlandsdanskeren, hvorfor han sluttede som otter i selve EM-løbet. Herved konsoliderede Robert Schlünssen dog sin fornemme 10. plads sammenlagt i EM-serien.

Næste EM-løb køres på Formel 1-banen: Spa i Belgien først i august.

Åge Kirketerp Jensen