Den bedste formel-chauffør vinder i EM

EM for single seateren - Formel Renault 2000 - afvikles over 9 mesterskabs-afdelinger. EM-serien er nu tæt på midtvejs-arrangementet, som foregår på den næstnyeste motorbane i Tyskland: Motopark Oschersleben - beliggende tæt på Magdeburg.

EM-feltet byder på 38 kørere i helt identiske formel-racere. Det er i praksis umuligt at foretage konstruktive ændringer på raceren, uden det hurtigt bliver afsløret af kompetente officials. Et teknisk team fra Renault Sport-organisationen i Frankrig holder skarpt øje med deltagerne både under træning, kvalifikation/tidtagning samt selve EM-racet.

- Alle motorer bliver justeret ind til at yde 185 HK fra fabrikkens side, forklarer teamchef Henrik Nymark fra Team Den Blå Avis (TDBA). - Herefter bliver den plomberet inden indbygningen i formel-raceren. Desuden checkes gearingen jævnligt, hvilket kan gøres med nymodens scanner-teknik uden at skille gearkassen ad.

Dækkets temperatur og gummiblanding er afgørende for de sidste brøkdele sekunder på hver baneomgang. EM-serien har også et detaljeret regelsæt omkring denne vigtige konkurrence-paramater. Henrik Nymark fortsætter:
- Vi får udleveret 6 dæk pr. racer lige inden første tidtagning i hver EM-afdeling. Dækkene bliver låst ned og plomberet i en speciel kasse, når bilerne er i pitten, og de bliver først frigivet 10-15 minutter før hver delbegivenhed. Disse regler er indført for at undgå fifling med dækvarmere samt kemisk påvirkning af gummiblandingen.

Team Den Blå Avis er rookie-team - debutanter - i EM-gamet, men ser med selvtillid frem til LG Super Race weekenden på Motopark Oschersleben. Rundstrækningen har lagt asfalt til flere af racingteamets test i forrige sæson, og TDBA er derfor godt opdateret på motorbanens udfordringer.


Den danske mester, Philip Andersen, ser frem til lidt mere konkurrenceheld i Tyskland på Motopark Oschersleben.
(Foto: Kirketerp)

Den regerende danske mester i Formel Renault 2000, Philip Andersen, understreger inden EM-løbet i Tyskland:
- Ved det forrige EM-løb på Scandinavian Raceway i Sverige havde vi absolut ikke konkurrenceheldet med os i racingteamet. Personligt måtte jeg udgå på fjerde omgang efter påkørsel af en konkurrent. Motopark Oschersleben er min favoritbane i Tyskland, hvorfor jeg ser frem til racing-weekenden med store forventninger.


Vicedanmarksmesteren, Tom Keller satser på et topresultat på Motopark Oschersleben sammen med faderen, Carlo Keller.
(Foto: Kirketerp)

Vicedanmarksmesteren, Tom Keller fra Luxembourg, har nået første delmål for rookie-sæsonen med en sekser i en EM-afdeling, men har fået blod på tanden efter flere topresultater:
- Jeg kører seriøst efter er en podieplads (TOP TRE), men projektet er uhyre svært i det skrappe felt med morgendagens top-racerkørere. De tyve forreste chauffører vil kvalificere sig inden for samme sekund, selv om rundbanen i Oschersleben er lidt over 3,6 km. lang!


Udenlandsdanskeren, Robert Schlünssen, går til speederen i EM for Formel Renault 2000.
(Foto: Kirketerp)

Tysk/danske: Robert Schlünnsen har næsten ikke placeret et dæk forkert foreløbigt i EM-serien, og er da også nået hjem over målstregen i alle 4 kørte afdelinger. Med et intimt kendskab til de tyske motorbaner er udenlandsdanskeren også et godt bud på en slutplacering i TOP TRE på Motopark Oschersleben.

LG Super Racing Weekend vises ad flere omgange på sportskanalen, Eurosport, i den kommende weekend. Et sammendrag fra EM i Formel Renault 2000 vises lørdag aften i tidsrummet: 19.00-20.00.

Åge Kirketerp Jensen