Konkurrenceheldet svigtede i Sverige

EM for single seateren - Formel Renault 2000 - afvikles over 9 mesterskabs-afdelinger. Her er fjerde afdeling i EM-serien netop blevet kørt på den tidligere Formel 1-motorbane: Scandinavian Raceway ved Anderstorp i Sverige.

Inden EM-løbet konstaterede den regerende danske mester, Philip Andersen, fra Team Den Blå Avis (TDBA):
- Det er ikke tilladt for kørerne at smugtræne på de ni EM-baner i sæsonen. Dog håber jeg at få rimelig stor gavn af, at jeg sidste år kørte to DM-afdelinger på Scandinavian Raceway. Motorbanen er en højfarts-bane, som er opbygget i tilknytning til en flyveplads, som samtidig er 1,5 km. langside(!) på rundbanen.

Vicedanmarksmeeteren og team-kollegaen, Tom Keller fra Luxembourg, deltager også i EM-serien. Midteuropæeren scorede en flot sjetteplads i det forrige EM-løb på Jarama-banen i Spanien. Dette hævede naturligt ambitionsnieveauet en ekstra tak hos Philip Andersen om en TOP TI-placering.

Fighten om startplaceringerne var uhyggelig tæt, idet de første 20 kørere kvalificerede sig til EM-løbet inden for samme sekund. Her blev Philip Andersen og Tom Keller henholdsvis nr. 18 og 12.

- I realiteten var jeg kun omkring 1,5 km/t langsommere end køreren i front, fortsætter Philip Andersen. - I teamet har vi arbejdet intensivt med kvalifikationen, fordi gabet tidligere på sæsonen var oppe på omkring 5 km/t. Vi er derfor godt tilfreds med de hurtige forbedringer på dette område.

EM-feltet på 33 kørere fik lejlighed til at føle det omskiftelige skandinaviske vejr i fuldt omfang. Først i allersidste øjeblik inden EM-løbet kunne teamene derfor beslutte sig for tør- eller regnvejrsopsætning (set up) på single seaterne. Philip Andersen fortæller:
- Rundbanen var tør i idealsporet, men med fugtige pletter ude i siderne. Selv fik jeg en god start i EM-løbet, og jeg vandt allerede her nogle placeringer. Herefter undgik jeg nærfighten på den første baneomgang, hvor fem kørere vinkede farvel til racet. Jeg var derfor godt forberedt til at avancere yderligere i feltet, men blev desværre fanget af en konkurrents kørefejl.

I svinget efter langsiden gled Nikki Pastorelli fra Holland forbi med fuldbremsning på alle fire hjul. I sidste øjeblik slap han bremserne, hvorved raceren kørte ind i Philip Andersens ideallinje. Hjulene fik nærkontakt, som resulterede i en tandhjuls-effekt, hvor forhjulsophænget knækkede på danskerens formel-racer. EM-motorløbet var ovre for denne weekend..

- Umiddelbart har man meget lyst til at give konkurrenten en skideballe, afslutter Philip Andersen. - Men så skal man tælle til TI og tænke over, at man selv kan komme ud for at miste vejgreb, og derfor er nødt til at træde hårdt på bremserne.

Tom Keller måtte lidt ærgerligt konstatere, at han blev lokket til at tage en smutvej i et fugtigt område på Scandinavian Raceway. Dette kostede en tur ud i sikkerhedssandet, hvor der absolut ikke er vejgreb for en formel-racer.

Udenlandsdanskeren, Robert Schlünssen, måtte derfor redde æren lidt for de rød/hvide farver med en 11. plads - lige uden for EM-pointene.

Åge Kirketerp Jensen