Dansk solskin over NürburgringDet Nordeuropæiske Formel Renault mesterskab, NEC, der afsluttedes denne weekend på Nürburgring, blev en stor dansk succes i sæson 2010. Med både teamsejr, individuel klassesejr samt en fremstormende stjerne, der fightede sig til en flot 2. plads generelt.Nürburgring var i sit tågede og regnfulde humør, men danskerene strålede igennem skyerne og viste ungt dansk formel talent frem på fornemste vis. De oprindeligt planlagte 3 løb blev på grund af vejrforholdene reducerede til 2 løb, og KEO racing sikrede sig med en 5. plads i det andet løb den samlede sejr i mesterskabet, mens danske Mikkel Mac, trods en heroisk kamp i andet løb, hvor han sluttede som nummer 2, til slut alligevel manglede de sidste marginaler til den samlede sejr.
Som sæsonen endte, vandt stabiliteten og erfaringen hos KEO racing, der med sin belgiske førstekører, 18 årige Ludwig Ghidi, sikrede sig den generelle sejr.
Teamet har desuden haft to andre racere med i den 2009 specificerede klasse. Her endte det med klassesejr til 19 årige Dear Schilling, mens 17 årige Daniel Schilling tog 3. pladsen hjem. Med farmand Dan Schilling, dansk Formel Ford mester fra 1972, som en vigtig indpisker, coach og bagmand et meget flot resultat, som familien nu kan bygge videre på i den hårde karriere, motorsporten også er.
Fantastiske resultater til KEO racing, det lille team fra Asnæs, der har kæmpet sig op ad rangstigen indenfor Formel Renault mærkeklasserne de seneste godt 3 år, trods økonomisk krise og nedskæringer overalt i sponsorbudgetterne.
Keo Racing er nu et topteam i Formel Renault, der kigges på med interesse fra andre lande, kørere og konkurrenter.
Stortalentet fra Falster, stadig kun 17 årige Mikkel Mac, har i 2010 virkelig vist sine store evner som racerkører og har, trods meget svære betingelser økonomisk, udviklet sig utroligt i år, og har formået at tilkæmpe sig rollen som førstekører i sit team i løbet af sæsonen.
KTR teamet er meget erfarent. Med den tidligere Formel 3000 kører Kurt Mollekens i chefstolen, har de haft teams både i Formel 3000 og Nissan Worldseries, så det var et godt valg for Mikkel at starte for dem i 2010.
Efter de første par løb var Mikkels racer justeret ind, så den var på niveau med de andre topteams i serien, og midt på sæsonen kørte Mikkel 3 sejre hjem og viste han var den hurtigste mand af de 2 kørere hos KTR.
Under alle omstændigheder har Mikkel Mac nu fået et godt navn hos et kendt og anerkendt team indenfor europæisk Formel racing, og har vigtige referencer og erfaringer til karrieren fremad. Med sine kun 17 år, har han et vigtigt "forspring" i en talentverden med unge fremstormende kørere, der for en stor dels vedkommende, også har godt fyldte tegnebøger med sig i baglandet. Som en del af sin præmie for 2.pladsen i mesterskabet får han en testdag i en Formel 2 racer, så det skal blive spændende at følge den videre karriere fremad for det unge talent.
Konklusionen, set med danske øjne, efter sæsonen i Formel Renault NEC er absolut positiv og giver håb om meget mere fremadrettet. Som talent og udviklingsklasse er Formel Renault optimal. Der er stabilitet i reglementet. Racerne kan også bruges til seriøs racing, når de er mere end 1 år gamle. Motorsporten.dk |