Venter flere overraskelser på Ring Djursland?

Den kuperede motorbane ved Tirstrup Lufthavn - Ring Djursland - fik sat sig grundigt i respekt over for single seater-kørerne ved DM-premieren sidst i april. Til trods for årstiden var asfalt-temperaturen tæt på frostgrader i det første DM-heat, og senere på løbsdagen stod regnen ned i tove over banen.

- I forhold til premiere-sæsonen (2001) er kørerne i Formel Renault 2000-klassen i år blevet spredt ud på flere racingteams, forklarer projektchef Ole Vejlund. - Derfor var de interne team-forventninger nok skruet ekstra op til Åbningsløbet. Nogle kørere prøvede således på at vinde racet allerede på allerførste baneomgang. Dette kan trods alt ikke lade sig gøre, specielt når dækkene som standard er optimeret til sydeuropæiske temperaturer. Den tætte fight på startomgangen kostede nogle kureture ud i botanikken for enkelte kørere.

Den regerende danske mester, Philip Andersen fra Team Den Blå Avis (TDBA), sætter en ære i at køre det meste af DM-serien 2002, selv om Risskov-knægten er også fuldt involveret i Europamesterskabet. Dette sker både for at udvikle sin egne kører erfaring samt give teamkammeraterne nogle velmente og gode råd omkring de teknisk krævende danske baner.

Philip Andersen betalte nogle lærepenge sidste år, men har nu fundet konkurrence-melodien på de danske asfaltbaner. Men samtidig har klasse-kollegaerne også fået mere fart i racerne, hvorfor gabet til frontrunneren er lukket af.

- Motorerne i Formel Renault 2000-racerne er i princippet ens, fortsætter Ole Vejlund. - Fra den franske fabriks side er den slidstærke 2-liters motor plomberet snævert omkring 180 HK. Motoren kan sagtens holde til en fuld sæson, specielt da den ikke er tunet. Alligevel havde Philip Andersen problemer med drejningsmomentet under tidtagningen ved det efterfølgende løb på Jyllands-Ringen, hvorfor han måtte køre sig frem til sejren fra en placering nede i feltet. Dette skete dog ikke uden uhyre tæt fight fra konkurrenterne.

Rutinerede Tommy Jespersen fra Team Castrol Århus Racing (TCAR) blev nr. 2 i dette DM-heat. I det næste DM-heat var østjyden imidlertid tæt på at køre tør for benzin, da teamet havde hældt minimalt brændstof på for at spare vægt. Tommy Jespersen måtte derfor overlade andenpladsen til Claus Madsen fra Team Color Racing, men fik alligevel scoret en fornuftig tredjeplads.


Tom Pedersen fra Team Vision Racing lå nr. 2 i mesterskabet efter DM-premieren på Ring Djursland, men faldt lidt tilbage på Jyllands-Ringen.

- I den kommende weekend 25.-26. maj afvikles der Yokohama Forårs Cup på Ring Djursland, afslutter Ole Vejlund. - Dette arrangement er samtidig femte og sjette afdeling af DM for Formel Renault 2000. Som sagt fik motorbanen sat sig respekt ved DM-premieren, men jeg har en fornemmelse af, at tilskuerne vil blive præsenteret for uhyre tæt race i klassen.

I DM-stillingen har Philip Andersen foreløbig etableret en komfortabel føring. Dette har baggrund i en pointskala, hvor sejre giver ekstra bonuspoint. Derimod er der tæt kamp om andenpladsen i mesterskabet, hvor der specielt stilles forventninger til de to unge kometer - Tom Pedersen fra Team Vision Racing samt TDBA-køreren: Dennis Wounlund.

DM-stillingen i Formel Renault 2000 inden Yokohama Forårs Cup på Ring Djursland:
1. Philip Andersen, Risskov, Team Den Blå Avis, 84 mp.
2. Claus Madsen, Herning, Team Color Racing, 49 mp.
3. Tommy Jespersen, Hinnerup, Team Castrol Århus Racing, 46 mp.
4. Tom Pedersen, Christiansfeld, Team Vision Racing, 42 mp.
5. Dennis Wounlund, København, Team Den Blå Avis, 39 mp.

Åge Kirketerp Jensen