Formel Renault 2000 i spektakulær sæsonstart

DM-premieren for single seater-klassen: Formel Renault 2000 blev mere krævende for kørerne, end de umiddelbart havde forestillet sig på forhånd. Den kuperede motorbane - Ring Djursland ved Tirstrup Lufthavn - giver traditionelt store udfordringer på den køretekniske front, men herudover blev Åbningsløbet 2002 krydret med både kulde og regnvejr.

- Formel Renault 2000-raceren gemmer på mange hemmeligheder, forklarer projektchef Ole Vejlund. - Kørerne med et veludviklet talent for at knække hemmelighederne - samt overføre erfaringerne til et konkurrencedygtigt set up - har gode muligheder for at avancere længere frem mod de attraktive banesports-udfordringer i udlandet.

Forventningens pres lå tungt på kørerne ved DM-premieren. I kampens hede - og det kølige forårsvejr - angreb kørerne derfor intenst, inden dækkene havde opnået en acceptabel arbejdstemperatur.

- Ikke uventet gik sejren i første DM-heat til de rutinerede chauffører i klassen, fortsætter Ole Vejlund. - Sidste års danske mester: Philip Andersen fra Team Den Blå Avis (TDBA) har også lært de fleste af Ring Djurslands faldgruber at kende på den hårde måde. Denne gang benyttede han gæstevisitten i klassen til en overbevisende premiere-sejr, og herefter fulgte Claus Madsen fra Team Color Racing samt Tommy Jespersen - Team Castrol Århus Racing. De to sidstnævnte er tidligere danske mestre i søster-klassen, Formel 2000.


Philip Andersen har ikke mistet gejsten i Formel renault klassen, og vandt begge weekendens afdelinger i det danske mesterskab.
(Foto: Motorsporten.dk)

Efter et hændeligt sammenstød med en teamkammerat oplevede TDBA-køreren: Jacob T. Ludvigsen pludselig Ring Djursland på hovedet. Raceren yder dog god beskyttelse til køreren, og med ihærdigt mekaniker-arbejde blev Århus-knægten klar til næste DM-heat ved Åbningsløbet.

- Kørsel i regnvejr er ubetinget en disciplin med store og varierede udfordringer for en formel-kører, forklarer Ole Vejlund. - Først og fremmest er det svært at optimere racerens set up, fordi fugtigheden af asfalten svinger meget fra gang til gang, når skyerne åbner for sluserne. Endvidere er det vanskeligt at få regnvejrsdækkene hurtigt op på en optimal arbejdstemperatur. På Ring Djursland kræver det som minimum en håndfuld baneomgange, før der er skarpt bid i underlaget. DM-premieren sluttede med nogle yderst regnvåde heat, hvor det gjaldt om koldblodigt at holde speeder-foden i skak.

Philip Andersen er godt i gang med at køre EM-serien 2002 i Formel Renault 2000, hvilket allerede har budt på testsessioner rundt på de europæiske motorbaner. Den regerende danske mester udnyttede fornemt erfaringerne herfra til en overbevisende sejr i det strålende vejr.

Tom Pedersen - fra det nystartede Team Vision Racing - kom af sted som allersidste chauffør ved dette DM-heat, men herefter kørte han rutineret op gennem feltet og sluttede som en sikker toer. Dette er også den foreløbige placering i DM-stillingen for den sønderjyske kører.

Jacob T. Ludvigsen fik flot revanche for sin lufttur tidligere på konkurrencedagen. Klasse-debutanten - rookien - pønsede i slipstrømmen på en kørefejl fra Tom Pedersen, men slutresultatet blev en fornem treer i regnvejret ved Åbningsløbet.


Efter at dommerene havde voteret kunne to kørere fra Team Racing Denmark bestige podiet, Philip Andersen (tv) som vinder og Jacob T. Ludvigsen på 3. pladsen.
(Foto: Motorsporten.dk)

- DM-fighten bliver utvivlsomt uhyre tæt i år, afslutter Ole Vejlund. - Philip Andersen får kun tid til at køre udvalgte løb i DM-serien, men Team Den Blå Avis har alligevel lagt fuldt pres på konkurrenterne med at præsentere hele 4 stamkørere i mesterskabet. En lille overraskelse til Åbningsløbet var således et come back for DM-vinderen i Formel 2000 fra 1999-sæsonen: Jason Workman, som naturligt mangler erfaring i raceren, men alligevel kørte klogt i begge heatrunder.

Næste DM-runde for Formel Renault 2000-klassen foregår på Jyllands-Ringen midt i maj.

Åge Kirketerp Jensen