Formel Renault 2000 i udvikling og fremgangDanmark har udført et stort pioner-arbejde omkring introduceringen af Formel Renault 2000-klassen i Norden. Dette sker som baggrund i, at den franske bilfabriks sportsafdeling - Renault Sport - har udviklet et unikt koncept, der suverænt har sat dagsordenen inden for talentudviklingen af unge racerkørere.Et koncept, som efterhånden også scorer dækfæste på andre verdenskontinenter end Europa. Foreløbig har Kina, Brasilien og Argentina meldt sig som aktive aktører. - 2002-sæsonen tegner til at blive ret så spændende i Danmark, forklarer projektchef Ole Vejlund. - Antallet af racing-teans er udvidet fra 4 i 2001 til 9 i år, og samtidig er der kommet flere nye stamkørere med i DM-serien. I sidste sæson var Team Den Blå Avis (TDBA) meget dominerende med Philip Andersen og luxembourgeren Tom Keller, som blev henholdsvis nr. 1 og 2 i det danske mesterskab. Alt tegner dog til en noget større jævnbyrdighed i 2002. Team Den Blå Avis har i år skrevet kontrakt med 3 kørere til DM-serien. Jens Renstrup og Jacob T. Ludvigsen har indkørt erfaring fra søster-klassen, Formel 2000, hvorimod Dennis Wounlund var tæt på at blive DM-bronzevinder i 2001 for Copytec Racing.
- En af de spændende nyheder i år bliver familieteamet: H.P. Racing, fortsætter Ole Vejlund. - Her er bokseren, Dennis Holbæk Pedersen, skiftet over fra Formel 1800, men har samtidig sagt goddag til et nyt samarbejde med faderen, Vagn, som teamchef. Formel Renault 2000-klassen står på spring til at erobre Norden, hvor Danmark foreløbig har været en konstruktiv spydspids. Her tripper specielt de svenske racing-talenter for at få et nationalt mesterskab, hvilket forhåbentlig bliver en realitet i 2003. - Sverige bliver repræsenteret med tre stamkørere i DM 2002, konstaterer Ole Vejlund. - Her bliver det specielt spændende at følge udviklingen for debutanten, Niclas Ihreskog, som har indledt et samarbejde med det nyetablerede Team Grand Prix Tours Racing fra Sønderjylland. De to andre svenskere er Jimmy Jacobsson og Patrick Ernstson. Fra Århus kommer 2 teams, som begge sammenkæder talent og erfaring. Team Colour Racing er et nyt racingtean, hvor teamchef Søren Dyhr koncentrerer indsatsen omkring sønnen, Niels Dyhr, samt den tidligere DM-vinder i Formel 2000, Claus Madsen. I Team Castrol Århus Racing satser man på det unge karting-komet, Jesper Wulff Laursen, som dermed kommer i team med den rutinerede Tommy Jespersen - DM-vinder fra Formel 2000 i 2000-sæsonen. I 2001 blev Mads Bo Nielsen fra Slagelse udpeget som årets karting-talent i Dansk Automobil Sports Union (DASU). Dette har været springbrædtet til en formel-sæson i samarbejde med Team Formula Sport, hvor teamchef Henrik Jakobsen har hentet værdifuld inspiration fra de tyske motorbaner i både 2000 og 2001.
- Det er nok lidt svært på forhånd at pege på favoritter til mesterskabet, afslutter Ole Vejlund. - Sidste år blev sønderjyden Tom Pedersen udpeget som frontrunner inden DM-starten, men fik sæsonen ødelagt en smule efter et hændeligt race-sammenstød på motorbanen, hvor raceren blev vendt på hovedet. I denne sæson er Tom Pedersen skiftet til Team Vision Racing, som bl.a. har Kurt Thiim som sportslig konsulent. Det har indbragt sønderjyden ny selvtillid samt hurtige omgangstider. DM-premieren er henlagt til Ring Djursland i St. Bededags-weekenden: 27.-28. april, hvor sidste års danske mester, Philip Andersen formentlig også kommer på gæstevisit. Sammen med Tom Keller er Århus-køreren involveret i en fuld sæson på europæisk plan, hvor første EM-afdeling netop er blevet afviklet på den franske motorbane: Magny Cours. Åge Kirketerp Jensen |