Team Den Blå Avis på Magny CoursSå startede verdens sværeste formel klasse nemlig Eurocup i Formel Renault på Grand Prix banen Magny Cours i Frankrig, hvor Team Den Blå Avis startede med nr. 56 Tom Keller og nr. 57 Philip Andersen.
Vi forlod Danmark tirsdag eftermiddag med retningen mod Magny Cours ved Nevers i Frankrig, med både en føelse af at være godt forberedt og aligevel en stor del respekt for de øvrige deltager og deres teams. Kørerne tæller 15 forskellige nationer og teams fra hele Europa, også lille Danmark er ved os repræsenteret.
Vi har gennem de sidste måneder testet en del, og det er også blevet til 3 hele dage på banen sammen med 70 andre Formel Renault kører, men denne gang skulle feltet reduceres til kun 42 startende biler.
Torsdag var der 3 frie testsessioner og allerede her viste det sig at ingen er med for hyggens skyld - faktisk fik vi en lille mundsmag af at se feltet bagfra.
Dagen igennem forbedrede vi vort setup og tog således en del tid fra vor første omgang - men det gjorde de andre teams også.
Tom havde motorproblemer og vi måtte skifte motoren, vi havde meget lidt tid og Tom nåede ikke ud til den sidste testsession.
Philip derimod kæmpede med en svær bil på en meget hurtig bane og uhyggelig meget trafik, vi sluttede dagen med en rimelig fremgang i setup'et.
 Travlhed i pitten. (Foto: Motorsporten.dk)
Fredag var der en lille testsession og derefter tidtagning. Tom's motor virkede nu perfekt og Philip havde fundet en rimelig rytme.
Så kom tidtagningen, nervøse og spændte indledte vi den halve time med nogle furnuftige tider, men men det var ikke let, megen trafik og kampen med de allerbedste kørere gjorde opgaven næsten umulig.
Tom slutede på en fornuftig 22. plads 1.6 sek efter polesitter Eric Salignon (Renault F1 junior driver) og Philip på 36. pladsen 0,8 sek efter.
Til trods for vore forventninger var det er fornuftigt resultat for et team der starter for første gang.
Robert Schlunsen også fra Danmark var nr. 8.
I øvrigt har 90% af de deltagende team også kørt sidste år.
Lørdag tidtagning 2 om formiddagen - vejret var ikke godt nok til at tiderne kunne forbedres, det galdt alle så vi sparede lidt på vore dæk til løbet.
Kl. 15.15 - 42 biler på gridden - nummer piger, Eurosport - var vi ikke nervøse - så blev vi det!
Opvarmingsomgang, begge biler tilbage på gridden og 1, 2, 3 - off we go.
Tom - perfekt start tog 4 pladser i starten - kanon, men allerede på 2. omgang oversatser han og spinner af, heldigvis kom han tilbage på banen igen - men bagerest og må slutte som nr. 30.
Philip som nr. 36 havde en lang arbejdsdag foran sig - men som vi husker det på Jyllands-Ringen altid perfekt til at starte - 4 pladser frem og derefter var jagten indledt. Omgang for omgang æder han sig op gennem feltet, også lidt hjupet af lidt slåskampe, ender han på en super flot 18. plads, lige i bagenden på Robert Schlunsen fra JD motorsport som også har Christian Klein fra Østrig som kører. Klein blev i øvrigt nr. 4.
 Philip Andersen på vej op gennem feltet. (Foto: Motorsporten.dk)
Alt i alt vi er godt tilfredse - men vi giver med garanti ikke op det kan gøres bedre, med lidt teknisk støtte fra vor F3000 søsterteam Petrobas og lidt mere test inden Silverstone, håber vi at kunne rykke lidt frem på gridden.
 |
Plac. | Kører | Team | Nation |
 |
1 | Eric Salignon | Graff Racing | Frankrig |
2 | Robert Kubika | RC Motorsport | Polen |
3 | Alexandre Premat | ASM | Frankrig |
 |
17 | Robert Schlunsen | JD Motorsport | Danmark |
18 | Philip Andersen | Team Den Blå Avis | Danmark |
30 | Tom Keller | Team Den Blå Avis | Luxembourg |
 |
Team Den Blå Avis |