Tekniske problemer for Johan Jokinen

Efter at havde været den hurtigste mand i en kollektiv test med 49 kørere i december i Barcelona, og på top-3 det meste af tiden i begyndelsen af marts samme sted, fik Johan Jokinen uventede problemer med sin bil.

Ved en senere test i Le Mans ændrede bilen gradvis køreegenskaber til det værre uden at man kunne sætte finger på defekten.


I fuld fart i Barcelona, mens bilen var hel

”Bilen opførte sig tiltagende mærkeligt. Jeg kunne ikke presse bilen uden at den skred på banen i de hurtige sving, og nye dæk gjorde bare problemet værre. Teamet gennemgik bilen grundigt uden at finde nogen direkte forklaring på problemet” fortæller Johan.

I den næste test i Spa-Francorchamps fortsatte problemerne. Johan startede dagen i top-5, hvorefter det bare gik ned ad bakke. Nye dæk forværrede igen problemet, og teamet var klar over, at noget var grueligt galt. Man konstaterede, at midterste del af bilens bundplade skrabede på asfalten, og man stoppede Johans testning for at finde grunden til problemet. Og den blev fundet. Bilen var simpelthen ved at knække over i midten.

En Formel Renault har ikke noget chassis, men den bageste del med motoren er fæstnet med kraftige støbejernsfundamenter og kraftige bolte til monocoque’n. Ved ny gennemgang af bilen fandt man begge motorfundamenter fuldstændigt knækkede. Man kunne se af de ødelagte dele, at problemet allerede var opstået under testen i Le Mans. Resten af dagen gik med reparation af bilen, og dagens høst var 3 timers test med beskadiget bil. Efterfølgende dags test blev aflyst pga. snevejr.


Puslespil af motorfundamenter i Spa

”Det var ingen synlige revner i legeringen ved kontrol efter Le Mans, og teamet formodede at bilen var i orden. I Spa kunne jeg ikke køre gennem de hurtige sving uden konstant at korrigere, og efter jeg fik nye dæk på, var jeg ikke i tvivl om, at noget var rigtig galt”, siger Johan. ”Vi fandt ud af, at bilen simpelthen havde flekset i midten under kørslen, så bundpladen skrabede på asfalten, og selve bilen var tiltagende ustyrlig.”

Som den eneste dansker kører Johan Jokinen udover Eurocup dele af West European Cup (WEC), og der er ikke flere testdage før sæsonstarten for Eurocup i Barcelona efter påske. De to andre danskere i serien, Kevin Magnussen og Marco Sørensen, kører Northern European Cup (NEC) som den supplerende serie, hvor der først er en 2-dages test i Hockenheim i den kommende uge, og det første løb i påsken i Zandvoort.

”Jeg kunne godt tænke mig et par testdage til, men sådan er reglerne. NEC-kørerne får en lille fordel i starten af sæsonen, men den bliver udjævnet senere. På den anden side kender jeg Barcelona så godt, at jeg ikke er bekymret for min sæsonstart.”

JJRacing