Team Den Blå Avis tester nye FR2000 kørereFra onsdag til fredag var Team Den Blå Avis (Racing Denmark) til formel test på Oschersleben sammen med Formel 3, Formel König, Formel ADAC (BMW) samt Formel Renault 2000 for at teste evt. nye kørere for teamet til deres Formel Renault 2000 racere.
Det var planlagt at teste med teamets faste kører Philip Andersen, der vandt serien herhjemme i år, sammen med en af teamets nuværende Formel Ford 2000 kørere Jens Renstrup samt Copytec køreren Dennis Wounlund.
Men da Philip Andersen blev forhindret i at deltage i testen, så blev Jacob Ludvigsen med få timers frist indkaldt til at deltage i testen på Oschersleben.
Onsdagen gik med at gøre racerne klar, støbe nye sæder til kørene samt give kørerne en gennemgang af racerne.
For Team Den Blå Avis var det samtidig en glædeligt gensyn med deres chefmekaniker, Ole "Still going wrong" Schack, der har været ukampdygtig siden han blev påkørt ved DM Finalen på Jyllands-Ringen.
Team Den Blå Avis havde begge deres egne FR2000 racere med som normalt køres af Philip Andersen og Tom Keller, samt en FR2000 som de havde lejet at Team Århus Racing, det var den racer som i denne sæson har været benyttet af Tommy Jespersen.
Og det var tre spændte kørere der onsdag aften forlod pitgaragen for at hvile sig før de torsdag morgen skulle på banen for første gang.
Jacon Ludvigsen, kom til testen med et års deltagelse i Formel Ford 2000 hvor han sluttede på 5. pladsen i mesterskabet samt fire års Go Kart bag sig, samt selvfølgelig sidste weekends Dome test i England:
"Jeg ser meget frem til testen, og håber at opnå et godt resultat, jeg kender lidt til banen da jeg har testet her i en Formel Ford."
Jens Renstrup, har i 2000 kørt en del Formel Ford 1600 i Sverige og blev i år nummer 7 i den danske Formel Ford 2000 klasse her i Danmark.
Dennis Wounlund, kørte indtil 2000 Go Kart og har i 2001 kørt Formel Renault 2000 for Copytec , og han sluttede mesterskabet på en 5. plads.
Hverken Renstrup eller Wounlund har tidligere kørt på Oschersleben.
 Jacob T. Ludvigsen på den våde Oschersleben om torsdagen. (Foto: Motorsporten.DK)
Natten til torsdag regnede det en del, og i perioder så støvregnede det også om formiddagen hvorimod det holdt tørvejr om eftermiddagen.
Jens Renstrup's første kommentar efter at have kørt et par ture i raceren var:
"Jeg finder den mere nervøs end FF2000 raceren, men tilgengæld så reagerer den meget hurtigere."
Jacob Ludvigsen:
"Det er en FED racer."
Dennis Wounlund:
"Selv om jeg har kørt FR2000 hele sæsonen så er det her en helt anderledes racer, og så skal jeg lige vænne mig til banen."
Dagen igennem tørrede banen mere og mere og tiderne faldt til 1:47,7 som det bedste for torsdagen, denne tid blev sat af Jacob Ludvigsen.
For alle tre kørere (samt mange andre) så lykkedes det for dem at finde grænserne for både hvad Oschersleben og en Formel Renault racer kan, og kørerne kandiderede i perioder til et medlemsskab af "Ginge Klubben", men der skete ingen materiel skade.
 Jens Renstrup fik æren af at køre i Team Århus Racings bil. (Foto: Motorsporten.DK)
Natten til fredag var bitterlig kold og om morgenen da teamchef Henrik Nymark gik en omgang på banen med kørerne så kom der en snebyge, men det var dog den eneste af den slags vi så indtil hjemturen.
På grund af de lave temperature var det meget svært for kørerne at få en ordentlig temperatur i dækkene, og det var først efter middag at tiderne for alvor begyndte at komme nedaf. Men så gik det også hurtigt og dagen sluttede med tider i området med 1:30 til 1:32 tider. Desværre havde Jacob Ludvigsen en alvorlig afkørsel hvor han endte i dækbarrieren i et af de hurtige sving, og raceren blev svært beskadiget, hvor imod Jacob kunne stige ud af raceren med blot et forslået knæ. Et ærgeligt uheld, som dog beviste hvor sikker en Formel Renault 2000 racer er.
 Dennis Wounlund havde skiftet fra Copytec til Team Den Blå Avis til testen. (Foto: Motorsporten.DK)
Alle tre kørere var efter testen overbevist om at dette var klassen for dem i næste sæson, så nu gælder "blot" om at få sponsor- og teamkontrakter på plads.
Efter testen udtalte teamchef Henrik Nymark:
"Jeg er yderst tilfreds med alle tre kørere og deres indsat her i testen, det gik næsten helt efter mine forventninger. Blot lidt ærgeligt med uheldet, men det er den slags som sker i motorsport, når man skal finde grænserne for hvad racerne kan klare."
Teamet tester igen om 14 dage på Oschersleben, men først skal racerne med på "Biler for alle" udstillingen i Herning. Team Den Blå Avis |