Hvad koster en Formel Renault 2000?

I forlængelse af debatten om Formel Ford 2000 og denne klasses fremtid, har der været skrevet meget om hvad det koster at køre i Formel Renault 2000.
Her giver Ole Vejlund lidt fakta om priser og teknik ang. disse racere.

Hvad er det nu egentlig lige en Formel Renault 2000 koster?

Saglig debat der bygger på reelle oplysninger er normalt en sund og god platform for meningsdannelser og beslutninger!

Lobbyisme er naturligvis tilladt, alle skal da have lov til at have deres meninger og præferencer, og jeg synes meningsudvekslingen om emnet på Motorsporten.dk har været overordentlig informativ og sober.

Men hvis jeg ikke lige vidste det, kunne jeg efterhånden godt være lidt i tvivl om hvad en Formel Renault 2000 racer egentlig koster.

Mit indlæg er derfor alene en information om priser for at undgå misforståelser foranlediget af de lidt modstridende oplysninger, der verserer både her og i racermiljøet.

1:
En ny komplet køreklar Formel Renault 2000 koster ? 38.000,- = kr. 282.500,-
Nøgleklar med dæk, batteri og lige til at starte, men uden ekstra tilbehør.
En pris der er ca. 125.000,- lavere end den egentlig burde være for en moderne kulfiber-monocoq bil med alt den nye og moderne teknik den i øvrigt indeholder.
Dette er muligt fordi Renault Sport subsidierer projektet.

2:
Ønsker man en leasing-aftale hos Renault Finans kan man komme i gang for kr. 65.000,-ekskl. moms, og få en komplet Formel Renault 2000 startpakke, bestående af:
1 Formel Renault 2000 racerbil.
8 ekstra fælge.
1 komplet sæt fjedre.
1 sæt krængnings-stabilisatorer.
1 komplet sæt fjedre til monodamper system.
1 komplet sæt shims til camber og toe justering.
1 komplet manual, reservedelskatalog med priser på alt, samt 1 sæt reglementer.

Værdi i alt ca. kr. 320.000,-

Leasing tilbud:
Førstegangs leasingydelse kr. 65.000,- ekskl. moms.
Månedlig ydelse kr. 6.500,- ekskl. moms.
Tilbagekøbsværdi efter 24 mdr. kr. 130.000,- ekskl. moms.

Den reelle værdi vil på dette tidspunkt være langt højere, måske nær det dobbelte.
Det er erfaringen fra Tyskland hvor man kender fordelene ved at overtage en sorteret bil, og man ved at bilerne er lidt hurtigere når de er tilkørt.

Leasing-regnestykket ser således ud:
BeskrivelseBeløb
Førstegangs leasingydelsekr.65.000,-
Månedlige ydelser i 24 mdr.kr.156.000,-
Tilbagekøbkr.130.000,-
I altkr.351.000,-

Det svarer til en rente på 6,246 % p.a. ( særdeles fordelagtigt, og med tanke på at det er en racerbil vi taler om, er det helt enestående!)
Momsen er fuldt fradragsberettiget.

Dernæst er Formel Renault 2000 reservedelene billigere end for eksempel reservedele til Van Diemen.
Det eneste der er en bagatel dyrere er et dæk der koster kr. 125.- mere end i Formel 2000, men dæk reglementet er præcis det samme, altså 2 stk. dæk pr. løbs weekend.

Og hvad er det så egentlig man får for pengene?

Den nævnte kulfiber-monocoq er af meget høj kvalitet, og bygges på samme fabrik som fremstiller Dallara og Ferrari monocoq´er, og testes og certificeres efter samme specifikationer som FIA´s krav til Formel 3.

Motoren er på 2 L. og baseret på Renaults succesrige Formel 3 motor, der i det trim man har valgt i FR 2000 er holdt på 185 hk. for at opnå stor holdbarhed.

Bilens totalvægt er 480 kg. hvilket trods alt giver et imponerende vægt/kraft forhold på 2,59 kg pr hk.
Til sammenligning er tilsvarende forhold i en Ferrari 355 F1 Berlinetta 3.55 kg pr hk. Eller en Porsche GT 3 racer 3.05 kg pr hk.

Gearkassen er 6 trins med sequentiel skift og differenciale-spær, af fabrikatet Sadev, den er dimensioneret til 300 hk. igen for at opnå meget stor holdbarhed.

De øvrige specifikationer ses i efterfølgende opstilling:
Komponent Beskrivelse
Chassis Tatuus carbon fiber monocoque
Karrosseri Glasfiber
Motor Plomberet 16-ventilet, 4-cylindret type F4R motor med tørsump smøring, bygget og udviklet af Renaultsport
Kapacitet 1998cc.
Max. effekt 180+ hk
ECU Plomberet Magneti Marelli
4. generation
Tændrør NGK PFR6E10
Gearkasse Sadev 6-trins sequentiel, med specificerede set udvekslinger.
Limited slip differentiale.
Kobling Dobbelt-pladet, hydraulisk opereret.
Smøring
Motor elf Premier PLUS 10W40
Gearkasse Tranself B90LS
Hjulophæng
For Pushrod aktiveret, plomberet, Tatuus-Oram mono dæmper med justerbar bump og rebound.
Bag Pushrod aktiveret, plomberet, Tatuus-Oram mono dæmper med justerbar bump og rebound.
Fjedre 58 X 140 mm.
Bremser
Calibre ALCON 4-stemplede
Bremseskiver ALCON ventilerede.
Diameter: 274 mm.
Tykkelse: 17,5 mm.
Cockpit-justerbar bias for til bag. Entyps bremse klodser, mærke og model.
Fælge OZ, aluminium, central montering
For 8" x 13"
Bag 10" x 13"
Dæk Michelin kontrol dæk
For 16 x 53 x 13
Bag 23 x 57 x 13
Instrument Magneti Marelli digitalt display
Dimmensioner
Længde 4060 mm.
Bredde For: 1674 mm.
Bag: 1620 mm.
Højde 945 mm.
Akselafstand 2645 mm.
Sporvidde For: 1434 mm.
Bag: 1318 mm.
Vægt 480 kg.
Spoilere
For Bredde: 1300 mm.
Bag Bredde: 885 mm.
Højde til overkant: 900 mm.
Sikkerhed FIA-godkendt cockpit sikkerheds celle og cockpit åbning.
FIA-godkendt styrtbøjle og side beskyttelse for kørerens hoved.
FIA-godkendt FT3 benzin tank (38-liter).
FIA-godkendt 6-punkts, 3" skulder og tvær sele.
Deformerbar, dobbel-knækket ratstamme.
Manuelt opereret 5kg brand slukker.
Formel 3000-style bag lys.
Renaultsport forbeholder sig ret til uden varsel at ændre specifikationerne.
Disse informationer skal derfor kun betragtes som vejledende.

Ole Vejlund