|
Formel Renault 2000 rent teknisk set Der nu er underskrevet kontrakter på de første Formel Renault 2000 racere. Copytec Racing, Team Witch Craft, Racing for Denmark, m.fl. er allerede bekræftet, og da flere af dem har aftaget mere end en racer, så er man nu oppe på 8 kontrakter, og der er potentielle købere til et næsten lignende antal.
Ole Vejlund taler om at man måske bliver nødt til at bede Renault om en større kvote end først beregnet, da det nu ser ud til at interessen for denne klasse alvor er ved at komme.
Så var det måske en god ide at se lidt mere på de tekniske specifikationer for såden en laban.
Specielt da også en stor del af vores læsere har efterlyst flere oplysninger om den nye klasse i dansk motorsport.
Vi har tidligere her på Motorsporten.DK, i artiklen "Hvordan er en Formel Renault 2000?", fået Michael Outzens mening om Formel Renault 2000 racerne, og her var vi også lidt inde på de tekniske specifikationer på dem. Men denne gang så går vi lidt mere i detaljer.

Der er som tidligere nævnt tale om en formel racer opbygget med monocoque, modsat f.eks. Formel 2000 der har et rørgitter chassis.
Formel Renault 2000 Tekniske specifikationer:
 |
Komponent |
Beskrivelse |
 |
Chassis |
Tatuus carbon fiber monocoque |
 |
Karrosseri |
Glasfiber |
 |
Motor |
Plomberet 16-ventilet, 4-cylindret type F4R motor med tørsump smøring, bygget og udviklet af Renaultsport |
 |
Kapacitet |
1998cc. |
 |
Max. effekt |
180+ hk |
 |
ECU |
Plomberet Magneti Marelli 4. generation |
 |
Tændrør |
NGK PFR6E10 |
 |
Gearkasse |
Sadev 6-trins sequentiel, med specificerede set udvekslinger. Limited slip differentiale. |
 |
Kobling |
Dobbelt-pladet, hydraulisk opereret. |
 |
Smøring |
|
 |
Motor |
elf Premier PLUS 10W40 |
 |
Gearkasse |
Tranself B90LS
|
 |
Hjulophæng |
|
 |
For |
Pushrod aktiveret, plomberet, Tatuus-Oram mono dæmper med justerbar bump og rebound. |
 |
Bag |
Pushrod aktiveret, plomberet, Tatuus-Oram mono dæmper med justerbar bump og rebound. |
 |
Fjedre |
58 X 140 mm. |
 |
Bremser |
|
 |
Calibre |
ALCON 4-stemplede |
 |
Bremseskiver |
ALCON ventilerede. Diameter: 274 mm. Tykkelse: 17,5 mm. Cockpit-justerbar bias for til bag. Entyps bremse klodser, mærke og model. |
 |
Fælge |
OZ, aluminium, central montering |
 |
For |
8" x 13" |
 |
Bag |
10" x 13" |
 |
Dæk |
Michelin kontrol dæk |
 |
For |
16 x 53 x 13 |
 |
Bag |
23 x 57 x 13 |
 |
Instrument |
Magneti Marelli digitalt display |
 |
Dimmensioner |
|
 |
Længde |
4060 mm. |
 |
Bredde |
For: 1674 mm. Bag: 1620 mm. |
 |
Højde |
945 mm. |
 |
Akselafstand |
2645 mm. |
 |
Sporvidde |
For: 1434 mm. Bag: 1318 mm. |
 |
Vægt |
480 kg. |
 |
Spoilere |
|
 |
For |
Bredde: 1300 mm. |
 |
Bag |
Bredde: 885 mm. Højde til overkant: 900 mm. |
 |
Sikkerhed |
FIA-godkendt cockpit sikkerheds celle og cockpit åbning. FIA-godkendt styrtbøjle og side beskyttelse for kørerens hoved. FIA-godkendt FT3 benzin tank (38-liter). FIA-godkendt 6-punkts, 3" skulder og tvær sele. Deformerbar, dobbel-knækket ratstamme. Manuelt opereret 5kg brand slukker. Formel 3000-style bag lys. |
 |
Pris |
34.500 Euro = 275.000 kr. (ca. pris pr. den 9. dec. 2000) |
 |
Renaultsport forbeholder sig ret til uden varsel at ændre specifikationerne. Disse informationer skal derfor kun betragtes som vejledende. |
 |
Hr. Nielsen
 |