Nybagt Nordisk Mester

- første dansker i Formula Renault 3.5
Jesper Wulff er inviteret til test den 6. - 7. december på Paul Ricard banen i Sydfrankrig. Renault Motorsport har inviteret 15 kørere ialt til test, alle vindere af nationale mesterskaber og de tre bedste fra Eurocup Formula Renault 2.0, så det er alle kørere der har bevist at de er kvalificerede.

Renault Motorsport har inviteret alle teams der skal deltage i World Series 2006, og via lodtrækning vælges et team for hver af de 15 kører. Alle kører får 20 omgange på den 5,7 km lange teknisk krævende bane, som indtil for få år siden fungerede som Frankrigs F1 bane. Nu anvendes banen primært som test bane for F1 og andre hurtige klasser, der køres stadigvæk løb på banen i alle klasser lige under Formel 1.


(Foto: 1st-shot.dk)

På 20 omgange skal Jesper Wulff overbevise den internationale motorsports verden, om at han er værd at satse på, at han har talent til at gøre en forskel som kører på højeste niveau i motorsport. Jesper Wulff har troen på han kan gøre det, han har altid været god til at sætte sig op til nye udfordringer, og altid været hurtig til at tilpasse sig, som da han for fire år siden sprang direkte fra ICA i gokart til Formula Renault 2.0, et sprint mange mente var for stort; Jespers resultater viste dog hurtigt at de tog fejl, allerede i hans første sæson vandt han Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen.

Økonomien er afgørende for Jespers fremtid i Formula Renault 3.5. Et godt resultat på Paul Ricard kan blive afgørende, for om Jesper får gode tilbud. Prisen for et sæde i Formula Renault 3.5 ligger på mellem to og fem millioner. Prisen er som i Formel 1 afhængig af den enkelte køres talent, og naturligvis også teamets kvalitet, eller teamets tidligere resultater.

Formula Renault 3.5 er en ny klasse der er etableret i 2005, en klasse er dannet ved at sammensmelte den tidligere Formel Renault V6- og Formel Nissan. Klassen er af Renault Sport udset til at være en stærk konkurrent til GP2. Formula Renault 3.5 og GP2 er klasserne lige under Formel 1, og de to biler minder meget i styrke og performance om hinanden.

Bilerne i Formula Renault 3.5 har 425 HK og kører på bløde dæk, de har ekstremt meget downforce og minder på alle måder meget om Formel 1 bilerne. I dette års udgave af Formel 1 i Monaco, var GP2 og Formula Renault 3.5 support klasser. Mange tilskuere kunne ikke se eller hører forskel på de to klasser, og det var også vanskeligt at se hvilken af de to klasser der var hurtigst.


(Foto: Renault Sport)

Jesper Wulff håber på en plads i én af de to serier Formula Renault 3.5 eller GP2 i den kommende sæson. Testen på Paul Ricard kan blive afgørende for om det skal lykkes, flere teams har allerede vist interesse for at teste Jesper i klasserne, så det bliver særdeles spændende at følge Jesper i de kommende uger.

Toyota Atlantic Series i USA som Ronnie Bremer har kørt med succes, eller Formel 3 kunne også blive et alternativ for Jesper i hans bestræbelser på at nå til tops i formel klasserne.

Harry Laursen