Spændende race-udfordringer i regnvejret

Strålende sensommervejr skabte ekstra dramatik og spænding ved årets største banesports-begivenhed: BlueTel Yokohama Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen. Her havde Formel Renault 2000-klassen inviteret 2 kompetente svenske gæstekørere, Mikael Karlsson og Patrik Ernstsson, som normalt boltrer sig i Europamesterskabet (EM).

- EM-serien afvikles over 10 løb jævnt fordelt over Europa, forklarer formelklassens projektchef: Ole Vejlund. - Fremover får vi forhåbentlig besøg af hele EM-feltet, når Jyllands-Ringen ved en kommende udvidelse bliver blåtstemplet til de internationale klasser.

Det første DM-heat ved grand prix'et blev meget spektakulært for de 2 DM-førende chauffører: Philip Andersen og Tom Keller fra Team Den Blå Avis. Under tidtagningen overså begge kørere vigtige flagsignaler fra banens officials, hvilket blev belønnet med starter bagerst i feltet.

- Under tidtagningen er man 110 pct. koncentreret om at score en superhurtig omgangstid, konstaterer Philip Andersen. - Placeringen på startgridden er nemlig vigtig for slutplaceringen, fordi overhalinger tager tid under motorløbet.

I front fik svenskeren Mikael Karlsson etableret et forspring til DM-feltet, men Jyllands-Ringen kræver absolut fuld koncentration frem til målstregen.

- Mikael Karlsson spandt med raceren i et langsomt sving, fortsætter Philip Andersen. - Svenskeren måtte herefter vente på feltets passage, før han kom videre i heatet. Jeg har selv prøvet noget af det samme, og man bliver umådelig ærgerlig på selv i ventetiden!

Bagfra spurtede Philip Andersen op gennem feltet, hvor han sluttede på en flot 2. plads. Sejren gik til Robert Björkman fra Team Witch Craft, som i kampen om DM-sølvet halede kraftigt ind på luxembourgeren Tom Keller. Midteuropæeren fandt slet ikke skarpheden, som gav ham to overbevisende heatsejre i den forrige DM-afdeling.

I andet DM-heat gentog Mikael Karlsson opgaven som frontrunner for formel-feltet. Jyllands-Ringen slog dog igen kontra med en botaniktur i sikkerhedssandet.

- Løbet blev afviklet under meget ekstreme betingelser, oplyser Ole Vejlund. - I regnvejret kører man rundt i en konstant tågedis, fordi vandet hvirvles kraftigt op af slipstrømmen samt de store dæk.

En ny kører i Formel Renault 2000-feltet er racer-talentet: Michael Outzen fra Odense - regerende dansk mester fra søster-klassen: Formel 1800. Fynboen nåede ikke med i første DM-heat, men tog kraftig revanche med en flot sejr i 2. heat, hvor han udnyttede sin erfaring omkring regnvejrs-race:


Michael Outzen viste overbevisende race i regnvejret på Jyllands-Ringen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Jeg snuser til Formel Renault 2000 i samarbejde med det danske team: Team Formula Sport, som normalt deltager i den tyske løbsserie, og vi har kunnet bygget videre på race-erfaringerne herfra. Det ligger lidt i kortene, at jeg prøver en fuld DM-sæson i 2002, såfremt det er muligt at etablere et fornuftigt sponsor-grundlag. For denne klasse er absolut vejen frem i dansk og international motorsport for single seaterne.

På de næste pladser i DM-heatet fulgte Robert Björkman med teamkammeraten Tom Pedersen fra Christiansfeld i slipstrømmen.

Åge Kirketerp Jensen