Close Race på Karlskoga

Sol og temperaturer over de 25 grader, var vejret over den knap 2600 meter lange bane beliggende ca. 70 km nord for Karlstad i Sverige.

Femte løbsweekend for Formula Renault 2,0 Nordic cup begyndte fredag morgen med fri træning. Efter en hård tur uden megen søvn, kunne jeg for første gang rulle ud på den meget spændende og særdeles publikumsvenlige bane. Jeg havde ikke før stiftet bekendtskab med banen, men fik den hurtigt ind i kroppen. Kombinationen af bløde oplagte sving, viste sig at passe godt til min kørestil. Både Micke Ohlsson og David Björk, havde før kørt på banen, så jeg vidste, det var dem tiderne skulle sammenlignes med. Sidst i træningen viste det sig dog, til min store begejstring, at jeg var hurtigste mand, selvom bilen ikke var finjusteret ind til banen.


(Foto: Team Aarhus Racing)

Vi lavede små ændringer til anden træning fredag eftermidddag, og jeg kunne igen sætte den hurtigste træningstid.

Fredag aften gik med analyse af data, som viste sig at være yderst brugbar. Jeg var optimistisk forud for tidtagningen, der skulle køres lørdag morgen.

Tidtagningen forløb perfekt, og jeg fik med det samme udnyttet mine nye dæk. Jeg satte tiden 1.03.10 hvilket var over 0,3 sek. hurtigere end min evige rival Jesper Wulff Laursen. Den største margin mellem et og to i serien i år.

Jeg startede dermed første heat fra poleposition, men misforstod desværre startproceduren, så var nede på andenpladsen efter første sving. Jeg var mange gange helt tæt på Jesper Wulff, der forsvarede sig med næb og klør. I svinget ud på langsiden kæmpede jeg med lidt understyrring, som bevirkede, at jeg kun få gange var helt tæt på Jesper, når vi blæste ned af langsiden med 224 km/t i sjette gear. Jeg satte min hurtigste omgang tidligt i løbet, hvilket tydede på et lidt for højt dæktryk. Jeg sluttede løbet som toer.


(Foto: Team Aarhus Racing)

Lørdag aften gjorde vi nytte af oplysningerne fra træningen fredag, og fik analyseret hvor på banen jeg kunne hente lidt tid. Jeg startede løbet søndag formiddag fra anden position, og holdt min placering gennem første sving. Jeg pressede Jesper Wulff lige fra første omgang, hvilken bevirkede at han lavede små fejl, der dog ikke var store nok til at jeg kunne komme forbi. Jeg lavede mange overhalingsforsøg, men som sædvanligt blev der spæret lige til grænsen, og også over! Dette så dommerne også, og tildelte Jesper en advarsel for de meget defensive og yderst farlige linier. Jeg havde utrolig meget fart i bilen, og efter hvert forsøg, hvor jeg tabte lidt tid, kunne jeg lukke hullet på under en omgang. Hver gang jeg trak ud for at overhale, blev der øjeblikkeligt spærret, hvilket udløste et sammenstød hen mod slutningen. Jeg blev med vilje bag ham, for til sidst at trække ud og bremse inden om ham. I det øjeblik jeg trækker ud og bremser sent, får Jesper skåret ind foran så jeg brager ind bag i ham og laver hul i næseboksen.

Efter at have prøvet alle muligheder må jeg køre over stregen som toer!


(Foto: Team Aarhus Racing)

Efter løbet lagde jeg en protest på Jespers særdeles uforsvarlige kørsel. Jesper fik en skriftlig advarsel!

Reglerne for advarsel i Sverige er desværre ikke som i Danmark, hvor man må tage strafbanen, hvis man laver unoder.

Top 4 i mesterskabet:

1 - Jesper Wulff Laursen - 168
2 - Steffen Møller - 139
3 - Mikael Ohlsson - 128
4 - David Björk - 111

Allerede næste weekend kører nordens hurtigste formelklasse på Jyllandsringen d. 27. og 28. August, hvor jeg har tænkt mig at fortsætte den aggressive og hurtige stil fra Sverige.

Jeg glæder mig til at vise hvad jeg duer til, og give alle mine sponsorer en god oplevelse.

Steffen Møller
Team Aarhus Racing