Formel Renault contra Formel 2000PRESSEMEDDELELSE OG KOMMENTAREROpdateret 26-01-2001 / 07:15
Det ser nu ud til at der blandt kørene, og specielt kørene i Formel 2000, er udbredt misfornøjelse med Formel Renault 2000 projektet, og den måde som det bliver startet op på.
Vi her på Motorsporten.DK, give alle en chance for at give deres relevante mening til kende her.
(22-01-2001 / 23:00)
Som klasserepresentant for Formel 2000, er jeg nu nødt til at reagere overfor Ole Vejlunds manipulationer. De fleste Formel 2000 kørere er gennem en del uger systematisk blevet udsat for afpresning om at afhænde deres 2000 racer til USA - påstand om at andre havde bestilt en Renault, samt plagen om at skulle bestille en Renault bil.
Hverken Poul Isaksen eller Tommy Jespersen har bestilt eller skrevet under. Jeg synes det er aldeles forkasteligt på denne usmagelige måde at slagte en god og billig racer klasse som står for bredden i dansk motorsport. Hvis Formel 2000 dør vil det efterlade et stort tomrum, fordi denne klasse levner mulighed for at folk med et moderat budget kan komme ud og køre i en "rigtig hurtig racer" samt selv reparere den for små penge. En et år gammel Reanault koster jo det samme som en ny i følge Hr. Vejlunds prognose (dette virker jo iøvrigt mistænkeligt). Altså koster det over 300.000.- kr. bare for raceren hertil kommer transporter osv. Jeg har været med i Formel 2000 siden 1994 og kan faktisk kun komme på 2 kørere der er startet med en ny bil . Gad vide hvor mange nye hobby kørere der vil starte fremover. Familien Vejlund har endog selv måttet starte med lånt materiel. Man kan spørge sig selv om de var kommet igang med et Renault Racer Team til over 400.000.- kr.
Med venlig hilsen
(23-01-2001 / 13:00) Som medlem af styregruppen for Formel 2000 vil jeg støtte 100% op om vores klasserepræsentant Lars Clasen.
Da jeg startede i Formel 2000 i 1999 med en lånt bil og et budget på under 45.000 kr. fik jeg så meget blod på tanden at jeg ville have mere, meget mere. Året efter købte jeg selv en bil og lavede et samarbejde med Niels Kjær om at køre som et team. Jeg vil til sidst sige at det er et godt initeritiv med Formel Renault, MEN det er ikke for "gamle" idioter som os der kørere Formel 2000, det er for de unge mennesker der vil videre med deres sport. Jeg syntes også at det er værd at bemærke at Formel 2000 er den ældste eksisterende racerklasse der er tilbage i Danmark, skal den bare aflives???????????? Erik Byrgesen
(23-01-2001 / 15:15) "En stille undren i Formel Renault 2000 lejren"! Jeg er egentlig forbløffet over den voldsomme reaktion jeg har kunnet læse mig til idag, især personangrebene. En ubehagelig form der nærmest lyder som en krigserklæring, som jeg absolut tager afstand fra. Dels fordi meget af indholdet er aldeles uholdbart, og dels fordi hele formen vidner om en destruktiv tankegang og handlemåde jeg slet ikke vil forholde mig til. Jeg tror forfatterens stærke udfald og ordvalg taler for sig selv.
Men heldigvis har de fleste reaktioner idag da også været overordentlig positive.
Før vi startede dette projekt gjorde vi det faktisk til en forudsætning at F 2000 blev fredet, at den bevarede sin status som DM klasse, og iøvrigt bevares så længe det er muligt. Det var vores udgangspunkt, og det er den aftale som DASU og løbsarrangører er enige om. Og lad mig slå fast, samarbejde er det eneste alle parter får glæde af, alt andet er ufrugtbart. De personer der ved hvad der i virkeligheden foregår i og omkring Formel Renault 2000 projektet, ved også hvordan tingene virkelig hænger sammen, og det er jeg godt tilfreds med. Men jeg vil egentlig godt slå fast at en Formel Renault 2000 idag altså rent faktisk koster kr. 260.000 det er mindre end en time siden vi bestilte 2 stk. At reservedele og udstyr er billigere end vi er vandt til, og at priserne på brugte Renault racere fra 2000 koster det samme som en ny, ved de personer som har sat sig ind i tingene heldigvis også.
Endvidere lyder det som om det skulle være Formel Renault 2000 organisationen der bestemmer eller beslutter, hvilke klasser der skal køre sammen, det er vist ikke helt sådan det forholder sig. Men jeg vil godt give F 2000 kørerne det råd at hvis de fortsætter den form og den holdning der er kommet til udtrykt i dag, går det let hen og bliver, om ikke selvmord så i hvert fald et selvmål. Hvem der kører hvad og hvorfor, ser vi til åbningsløbet på Jyllands Ringen i maj.
De bedste hilsener
(26-01-2001 / 07:15) Jeg har nu læst div. materiale omkring Formel Renaut her på motorsportens side, samt DBA side. Team FormulaSport har sidste år deltaget i det Europæiske mesterskab for Formel Renault 2000, med 12 løb, samt adskellige tusinde testkilometer på kontoen. Personligt synes jeg det er den helt rigtig vej at gå for dansk motorsport, med hensyn til at få en anerkendt slicks/vinge klasse på løbskalenderen. Det lykkedes jo ikke i årerne med de gode tider for Formel Opel Lotus, men nu er chancen her jo med Renault, så grib den dog. Desævrre ser jeg også at andedammen ikke har ændret sig så meget som 1mm, i de ca 14 år jeg har været involveret i motorsport. Det er de samme historier, om den lille automekanikker, som synes det er sjovt at deltage i den samme klasse for 20 gang, og som bestemt ikke ønsker opgraderet fornyelse, kun fordi at det ikke lige passer ind i et par enkelt køreres kram, også lige meget med, hvad der på sigt kunne være fornuftigt. Hvorfor tror i at der er fuld TURBO på motorsport i landende omkring jer. Der består 80 % af de involverede af seriøse eller professionelle folk, og ikke som her i Danmark hvor det er helt omvendt. Jeg forstår ikke at man ikke startede sidste år, på lige fod med Italien, England og Frankrig. Til næste år startes klassen i Sverige med Hans Wrangter som primus motor fra det Svenske bilsportsforbund, sammen med Renault Sverige. Alletidres mulighed for sammen at lave en Skandinavisk Cup, hvor man ikke kun snakke et sted mellem fem og ti biler, som nu her i Danmark. Men nu vælger man altså en løsning, der ligger lige nødagtigt midt imellem fisk og fugl. Alle taler om at det er så frygteligt dyrt, og at der er en masse børne sygedomme, og reservedelene er meget dyre. Igen en masse snak i andedammen. Ingen har før først her i Januar månede spurgt det eneste team i Danmark, og som i øvrigt snakker flydende dansk, om teamets erfaringer med denne bilklasse, men jeg har da været i kontakt flere gange med det svenske bilsportsforbund ang. Formel Renault klassen. Jeg hilser altid nye intiativer velkommen, men hvorfor bruger man ikke året i år på af etablere og samordne Formel Renault klassen med de øvrige skandinaviske lande, så man er perfekt rustet til at indfører klassen på et højere plan, for sæson 2002 ? I løbet af denne sæsonafslutning vil markede jo også være mættet med Formel Renaulter i Europa, og derved et meget større grundlag for at købe en to år gammel bil, i stedet for helt nyt grej. Til sidst vil jeg sige at bilen er meget driftssikker, kører virkelig godt, lyder som en racerbil, ser godt ud, og er i tilfælde af uheld en rigtig sikker bil. Samtidig er reservedelene lidt billiger end til en Formel Ford Zetec.
Med venlig hilsen
Læs også:
Hr. Nielsen ![]() |