Formel Renault 2000 på svensk visit"Det bliver spændende at byde mine danske konkurrenter velkommen på Scandinavian Raceway i Anderstorp" - fortæller svenskeren Robert Björkman fra det danske Team Witch Craft - "I Formel Renault 2000 har vi udkæmpet nogle spændende fights på både Jyllands-Ringen og Ring Djursland. Disse 2 baner er meget teknisk krævende med mange sving og en forholdsvis lav gennemsnitshastighed. Motorbanen i Anderstorp er derimod en tidligere Formel 1-bane, og betegnes derfor som en højfartsbane inden for motorsporten."Formel Renault 2000-klassen er stærkt på vej frem inden for dansk motorsport som det første land i Norden. Besøget i Sverige vil derfor også være en løftestang til at gøre svenskerne opmærksom på formel-klassens kvaliteter.
"Jeg har tidligere deltaget i den tyske Formel 1800-serie" - fortsætter Robert Björkman - "Herfra kan man ikke direkte overføre sin racer til et løb i Sverige eller Danmark, fordi man f.eks. anvender forskellige dækleverandører i de enkelte lande. Her er det absolut unikke ved Formel Renault 2000-raceren, at der anvendes samme chassis, motor og dæk over hele Europa. Herudover er designet fastlåst i flere år, så man ikke skal ud at investere i en ny racer efter hver sæson." Arrangementet på Scandinavian Raceway i den kommende week-end: 25.-26. august er samtidig festival for de nordiske Formel 1800-teams og en afdeling af Euro Cuppen for samme klasse. Herudover køres der EM for GT-racere. "Banen i Sverige ligger meget godt til Formel Renault 2000-raceren" - forklarer klassens danske projektchef: Ole Vejlund - "Den er aerodynamisk opbygget til hurtige sving og lange lige ud-stræk. Endvidere har Renault-motoren flere hestekræfter end i Formel 2000, hvorved gennemsnitshastigheden også er væsentligt højere. Dette vil man bl.a. opleve på Anderstorp-banen, hvor langsiden er over 1 km. lang, fordi den også virker som landingsbane for fly - dog ikke samtidig med motorløb! De 4 danske teams i Formel Renault 2000 er godt forberedte til konkurrencedebuten på Scandinavian Raceway. De fleste teams har anvendt banen til test, fordi det er forholdsvis svært at booke sig ind på danske motorbaner. I DM-serien har Philip Andersen fra Team Den Blå Avis stadig væk en overbevisende føring foran teamkammeraten Tom Keller fra Luxembourg. "I den yderste teori kan mesterskabet allerede blive afgjort i Sverige" - afslutter Ole Vejlund - "Dette kræver to sejre til Philip Andersen samt at Tom Keller udgår af begge heats. Ingen af eksperterne tror dog på denne mulighed. Sandsynligheden ligger nok nærmere til, at pointgabet mellem de 2 kørere bliver formindsket. Endvidere skal man ikke afskrive Robert Björkman, som har haft en stabil sæson, og derfor er klar til en kraftig slutspurt." Åge Kirketerp Jensen |