Årets første test

En af årets nye klasser, WSR, har i løbet af de sidste par dage kørt sæsonens første test. Polakken Robert Kubica formåede på anden-dagen at slå banerekorden på Paul Richard med 3/10 sekund.

Motorsportens Formel-klasser har til denne sæson gennemgået en rivende udvikling. Den mest omtalte ændring er sket i forbindelse med Formel 3000's lukning og opstandelsen af Grand Prix 2-serien, men der er faktisk også sket noget andre steder, som f.eks. i Formel Renault V6- og Nissan World Series-klasserne. Man har nemlig indgået en aftale til 2005-sæsonen om at slå de to klasser sammen til én, kaldet World Series by Renault. Man har dog allerede på nuværende tidspunkt ændret navnet til noget lidt mere håndterbart: Formula Renault 3.5 Series.
Renault Sport har udset deres nye klasse til at skulle være en stærk konkurrent til de resterende Formel 3000-serier samt Grand Prix 2-serien. I forbindelse med dette forsøg har man fået en aftale i stand om at en af sæsonens løb køres i forbindelse med Monacos Formel 1 Grand Prix, hvilket nok skal få folks øjne op for en sammensmeltning af to ellers ret ukendte serier.

I denne weekend blev den første officielle test for seriens hold så afholdt. Asfalten fandt man på Paul Richard-banen i Frankrig, og resultaterne var rigtigt gode.

Førstedagen blev ført af svenskeren Alx Danielsson som blot to dage forinden havde sat sin underskrift på en aftale med holdet DAMS. Med hans erfaring fra sidste år, hvor han deltog i Formula Renault V6-serien og vandt finale-løbet i Dubai, formåede han at sætte dagens bedste tid i en lejet Nissan, fulgt lige i hælene af australieren Will Power med blot 0,037 sekunders forskel.

Førstedagens tider - den 19. feb.:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Alx DanielssonDAMS1:17,09069
2Will PowerCarlin Motorsport1:17,127103
3Simon PagenaudSaulnier Racing1:17,68098
4Eric SalignonSaulnier Racing1:17,94356
5Markus WinkelhockDraco Multiracing1:18,09966
6Robert KubicaEpsilon Euskadi1:18,11112
7Patrick PiletJenzer Motorsport1:18,24938
8Damien PasiniCram Competition1:18,37389
9Félix PorteiroEpsilon Euskadi1:18,42658
10Matteo MeneghellEurointernational1:18,51097
11Jaap van LaagenKTR1:18,51772
12Colin FlemingJenzer Motorsport1:18,91165
13Giovanni TedeschiRC Motorsport1:19,15998
14Tomas KostkaCD Racing1:19,343111
15Stefano ProettoInterwetten1:19,37639
16Olivier TielemansDraco Multiracing1:20,60044
17Fred VervischAvelon Racing1:21,62292

Andendagen bød på noget bedre vejr, og dermed også bedre tider, allerede fra morgenstunden satte såvel erfarne som nytilkomne kørere nogle rigtigt flotte tider.
Markus Winkelhock, der er vendt tilbage til Formel-bilerne efter en sæson i DTM, endte med en pæn 4.-plads i testforløbet, små 0,6 sekunder efter den førende bil og faktisk et halvt sekund foran den regerende mester i Formula Renault V6-klassen, Giorgio Mondini - hvilket kan kaldes en ganske pæn tilbagevenden for tyskeren.


Markus Winkelhock.
(Foto: Draco Press Office)

Morgenens test-session blev dog brat afbrudt da DAMS' anden nye kører, Pastor Maldonado, kørte af banen på friske dæk. Han kom heldigvis uskadt fra uheldet, men holdet arbejdede hele dagen på at få bilen ud at køre igen, og man var i sidste ende i stand til at få små 5 omgange sidst på eftermiddagen.
Dagens største overraskelse var dog, da polakken Robert Kubica slog banerekorden med hele tre tiendedele af et sekund, og lagde sig hele 0,33 sekund foran den nærmeste konkurrent.

Andendagens tider - den 20. feb.:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Robert KubicaEpsilon Euskadi1:16,79588
2Simon PagenaudSaulnier Racing1:17,12554
3Eric SalignonSaulnier Racing1:17,28333
4Markus WinkelhockDraco Multiracing1:17,37148
5Alex ZuberCarlin Motorsport1:17,788104
6Giorgio MondiniEurointernational1:17,86599
7Patrick PiletJenzer Motorsport1:18,22249
8Stefano ProettoInterwetten1:18,25797
9Robert AntinucciRC Motorsport1:18,47296
10Ernesto VisoCram Competition1:18,66990
11Pastor MaldonadoDAMS1:18,69636
12Raffaele GianmariaGD Racing1:19,01292
13Alex CiompiAvelon Racing1:19,46161
14Colin FlemingJenzer Motorsport1:19,82025

Et hurtigt kig på tiderne fra de to testdage viser et utroligt tæt felt hvor top 10-kørerne ligger inden for halvandet sekunds afstand, hvilket jo næsten uundgåelige vil give os en utroligt spændende sæson med en massiv kamp om topplaceringen.

Den næste test starter allerede i morgen på Catalunya-banen i Barcelona, mens sæsonens første løb køres den 1. maj på Zolder-banen i Holland.

Nick Bruun