Vi skal vænne os til nye navne i år

Det skal vi da hvert år, vil de fleste nok mene, med alle de kørere der skifter klasser samt alle de nye der kommer til.
Det er også rigtig nok, men i år der der også mange klasser der skifter navn.

For at tage de hjemlige klasser først, så skifter de to Gruppe N klasser i år navn:
Gruppe N 0 til 1600 cc bliver til Gruppe N 1600, og Gruppe N 1601 til 2000 cc bliver til Gruppe N 2000.
Men mesterskabet der køres om beholder sit navn - Yokohama Cup.

Sidste år introduceredes en ny klasse i Danmark - Fleggaard Clio Cup, opkaldt efter klassens hovedsponsor.
Denne klasse skifter til år navn til Renault Clio Cup, selv om Fleggaard fortsætter som klassesponsor.

Og mens vi er ved den med Renault'erne, så startede Renault formel klassen med at hedde Formel Renault 2000 (FR2000), men sidste år skiftede klassen navn til Formel Renault Scandinavian Cup og igen til i år skifter klassen navn, nu hedder den Formula Renault 2.0 Nordic Series.

For både Clio Cup og Formel Renault, så gælder det at det er Renault der har gennemtrumfet navneændringerne, således at klasserne nu betegnes ens over hele verden.

Dette fik også indflydelse på den nye klasser der opstod sidst på året i 2004, ved sammenlægningen af Formula Renault V6 serien med Nissan World Series opstod World Series by Renault, og allerede inde det første løb i serien er kørt, så har den nu fået navneskift til Formula Renault 3.5 Series.

En anden klasse der nåede at skifte navn allerede inden det første løb i serien blev kørt, er den svenske Production 1600 klasse, der fornyligt blev omdøbt til JTCC - Junior Touring Car Championship.

Yderligere en standartsvognsklassen skifter navn:
European Touring Car Championship (ETCC) skifter i år over til at blive et verdensmesterskab, og dermed ændres navnet til World Touring Car Championship (WTCC).


Hr. Nielsen