Christoffer Nygaard tester

- både Formel Renault og Polo Cup
De to sidste weekender har været travle for Go Kart køreren Christoffer Nygaard, der to gange har været på Motopark Oschersleben for at teste, først i Formel Renault og derefter i VW Polo Cup.

Forrige weekend var Christoffer Nygaard første gang på Oschersleben, det var sammen med Racing Denmark teamet, hvor han skulle teste i en af deres Formel Renault 2000 racere.

En del tid blev brugt på at lære både raceren og banen at kende, men efter de 60 - 70 omgange som det blev til, så blev der også arbejdet med tiderne.
"Jeg sluttede testen af med at være ca. 1,3 sekund langsommere end teamets faste kører Harald Schlegelmilh, hvilket jeg er godt tilfreds med set i lyset af at dette er mit første besøg på Oschersleben og det er første gang jeg kører i en Formel Renault racer" - udtaler Christoffer Nygaard.

Også teamchef Henrik Nymark fra Racing Denmark var yderst tilfreds med testen:
"Det var en forrygende weekend, Christoffer kom umådelig hurtigt efter det og fandt rytmen i raceren. Han var meget hurtig, satte ikke en fod forkert samt lyttede til hvad der blev sagt, og tog ved lære af det. Han har et stor potentiale."

Udover Christoffer Nygaard og Harald Schlegelmilh, så testede Racing Denmark teamet også med Johnny Laursen samt en journalist fra Bil Magasinet.

Sidste weekend var Christoffer igen på Motopark Oschersleben, denne gang for for at deltage i en testweekend for kommende Polo Cup kørere. Og her havde han god gavn af det kendskab han nu havde til banan.

Weekendens Polo Cup test startede fredag med præsentation af holdet bag testen/kvalifikationen til Polo Cuppen 2005, og det var blandt andet med instruktion af Audi DTM køreren fra 2003 sæsonen Peter Terting.

Så blev alle 35 kører delt i 3 grupper med Christoffer i gruppe nr 1.
"Derefter gik vi så direkte til bilerne, hvor vi hverisær skulle kører en omgang bag instruktøren for at se linjen på banen. Bagefter var der så 15 minutter fri træning, overvåget af instruktørene, til at lærer bilen og banen lidt bedre at kende, derefter var der så 15 minutter pause hvor instruktørene fortalte, om hvad man skulle lave anderledes, og så var det ellers tilbage til bilerne endnu 15 minutters træning. Bagefter var der så teori, læge besøg, flag læren og se hvordan de andre deltagere kørte" - var Christoffer Nygaard's kommentar til første dagen.

Om lørdagen blev det så lidt mere alvor, for det var nu det begyndte at tælle. Dagen startede med en kort briefing om hvad der skulle forgå.
"Direkte efter briefingen gik min gruppe til bilerne til dagens første fri træning af 15 minutter, her dog i vådt fører, så det var om at holde bilen på banen. Så var der 10 minutters pause, hvor bilerne blev cheket, og så ellers afsted til 15 minutters træning, nu på tør bane" - udtaler Christoffer Nygaard, og fortsætter - "efter middag blev det lidt regnvejr, det var lidt surt for det var nu tiderne skulle sættes, men det var der ikke noget at gøre ved."
Der var nu 15 minutters træning inden tidtagningen, afbrudt af en 10 minutters pause, hvorefter Christoffer skulle ud og kører sine 20 minutters tidtagning. Banen var nu ved at tører op, og tiderne blev hurtigere og hurtigere.

"Efter tidtagningen fortalte instruktørene igen hvad man havde lavet godt, og hvad man kunne gøre bedre, hvor jeg fik at vide, at jeg havde gjort en god indsats" - var Christoffer Nygaard's kommentar til lørdagens kørsler.

Dagen sluttede af med en snak om sponser pleje, hvor VW motorsportschef Kris Nissen fortalte om målet og næste år for Polo Cuppen generelt.

"Det var en rigtig god og lærerig tur. Sådan en Polo med 150 hestekræfter er rigtig sjov at køre. De skulle bruge 15 kørere, og jeg ville få svar i midten af denne uge om jeg er udtaget" - slutter Christoffer Nygaard.