Vanskelige vejrforhold i Østrig

- endte med godt resultat
Efter 4 dage i Østrig er jeg igen hjemme i det regnfulde og kolde Danmark. Onsdag den 7. juli om aftenen ankom vi til Salzburgring, der med sine 4235 meter er omgivet af høje bakker og flot natur.

Efter en cykeltur på banen torsdag morgen, blev jeg hurtigt klar over at det virkeligt var en hurtig bane, hvor det gjaldt om at holde på rundt i de meget lange og hurtige sving. Specielt den berygtede "Fahrelagerkurve" som ligger for enden af en ekstrem lang langside. Man går ind i svinget med ca. 240 km/t og da svinget er oplagt kan man holde godt på rundt i det lange sving.

Jeg rullede ud på banen torsdag eftermiddag til den 2 timer og 45 minutter lange træning i perfekt solskin og næsten 30 grader. De første par omgange kørte jeg stille og roligt for at vænne mig til bil og bane. Tydeligt at se at mange af kørerne var der for anden eller tredje gang, da de allerede i deres første session fyrede nogle imponerende tider af.
Jeg havde i starten af træningen store problemer med understyring ud af de hurtige sving. Med dæktemperaturer over de 100 grader var der virkeligt noget at slås med omkring setup, men i samarbejde med vores fremragende engineer Kenneth Richardson fik vi løst problemerne og jeg følte mig godt tilpas på banen inden fredagens tidtagning!

Første tidtagning som foregik på nye dæk var for mig ikke helt perfekt. Pga. af de mange kørere inklusiv mig selv der kørte mange "slow - down" omgange, blev det til meget trafik. Dermed fik jeg ikke det optimale ud af dækkene og endte tidtagningen som nr. 15 i det 29 mand store felt.


(Photo copyright: Sportbild Redaktion G. & H. Müller)

Anden tidtagning blev en noget større succes. Jeg fik hurtigt kørt en ligeså hurtig omgang som i første tidtagning. Derefter blev jeg drillet en del af trafikken og gule flag (der kan nemlig ikke sættes tider under gult flag) Da der manglede 2 minutter af tidtagningen var banen "clear" og jeg vidste det var nu, hvis jeg skulle med helt frem. Jeg satsede alt på den sidste omgang, og forbedrede da også min tid med over et halvt sekund. Det rakte til en 9 plads, hvilket jeg var meget tilfreds med, kun overgået af erfarne kørere og de helt store teams.

Det regnede stort set hver nat i Østrig, og da vores første heat lørdag var fra morgenstunden var banen også våd. Vi stod på gridden og overvejede om vi skulle skifte til slicks, men da kun 2 kørere gjorde dette, satsede vi på regndæk, men desværre nåede vi ikke at ændre setup. Derfor begyndte regndækkene allerede efter 4 omgange at raspe af, og jeg forsøgte at køle dem godt ned, men med en bil der understyrede en del kunne jeg ikke holde min placering og jeg endte helt nede på en skuffende 19 plads.

Til søndagens løb var der endnu en gang regn, og det små dryppede hele formiddagen. Da jeg ved middagstid hoppede i bilen, var vejrguderne endelig med mig. Banen var stort set tør, da vi kørte de 2 grønflagsomgange. Pga. af noget tumult i første sving blev der omstart og den lange ventetid på gridden fik sommerfuglene frem i maven.
Endelig var banen klar og vi blev sendt af sted. Jeg fik en kanon start og kunne med det samme gå forbi en af kørerne fra topteamet Jenzer Motorsport. I den første chikane efter start/mål lykkedes det at bremse mig forbi en af Red Bull kørerne. Desværre for mig var der kommet en del greb i svinget ud på den lange langside og da der i min bil sad en "medium" gearing kørte jeg adskillige og dyrebare meter i begrænseren i sjette gear. Jeg kunne i den snørklede del af banen hænge på, og til dels hente lidt tid, men på den lange langside mistede jeg mange billængder og var ikke i stand til at tage fordel af slipvinden.
Efter en del konstante omgangstider blev løbet stoppet et par minutter før tid pga. en voldsom ulykke i det lyn hurtige sving efter langsiden. Dermed sluttede jeg på en meget fornem og tilfreds 8. plads, med et godt stykke luft ned til forfølgerne.

Alt i alt en rigtig god afslutning på en god weekend som har givet noget erfaring, som jeg håber at kunne drage fordel af til næste løb på Ring Djursland d. 7 og 8 August. Efter et hurtigt kig ned over resultatlisten, viste det sig at de 6 første i andet heat alle deltager i Eurocuppen for Formel Renault, dermed er jeg blot endnu mere tilfreds med min 8. plads, da det trods alt er min første sæson, og kun mit tredje løb.

Steffen Møller


Team Aarhus Racing
www.tar.dk