|
Eksplosiv start på SalzburgringSalzburgring i Østrig lagde sidste weekend asfalt til den tredje løbs weekend i det tyske Formel Renault 2000 Mesterskab.
Salzburgring er en højhastighedsbane, med to langsider hvor der på den ene mållangsiden er en chikane og den anden afsluttes med et langt oplagt sving, hvor Formel Renault 2000 kører med 240-250 km/t gennem den første del af svinget. Løbsledelsen anbefalede alle teams at kører med så neutral belastning på dæk som muligt, at undgå for høj temperatur på dæk, da der sidste år var sket flere uheld på banen som følge af eksploderede dæk.
Salzburgring er 4235 meter lang, og gennemsnits hastigheden i Formel Renault 2000 ligger tæt på 190 km/t. så det er til at forstå at løbsledelsen tager deres opgave omkring sikkerhed alvorlig.
165 minutters træning:
Torsdagens træning blev en dramatisk start på weekenden for Team Århus Racing, efter mindre end 10 minutter og efter Jesper havde gennemført 5 omgange eksploderede motoren i Jespers IT-Companion racer midt på den hurtige langside, med motoren roterende med over 6000 omdrejninger, gik det ikke stille af under motor cover'et. Uheldig for Jesper der blot kunne se konkurrenterne kører i 2½ time, og forbedre deres muligheder for weekends resultat.
En halv time inde i træningen kørte Milan af banen og hans Denver racer fik beskadiget venstre del af fronten, ved mødet med en dækmur og et autoværn.
Steffen Møller var den eneste af TAR's kører der fik fuld udbytte af dagens træning.
Overarbejde til teamets mekanikere
Teamets mekanikere kom på overarbejde med to defekte biler, plus en bil der skulle gennemgåes 100% efter de næsten 3 timers træning. Motoren i Jespers racer blev udskiftet med en ombytningsmotor, fra den franske motor leverandør "Moteur Huger" der var på banen. Milans bil fik udskiftet en større mængde dele, og blev klar mindre end en halv time før fredagens tidtagning.
2 x tidtagning:
Jespers racer viste sig at kører meget ustabil på banen, og han placerede sig blot som nr. 27 af 29 kører i den første tidtagning, Steffen som nr. 15 og Milan nr. 29.
Under de 10 minutters pause inden andet tidtagning blev der foretaget nogle justeringer på alle tre biler. Jespers bil var stadigvæk vanskelig at kører, men nok til han forbedre sin tid med 1 sek. Det rakte dog kun til en tid som nr. 26, Steffen forbedrede også sin tid med 8/10 sek. til en plads som nr. 9, Milan igen nr. 29 som i første.
Første løb:
Lørdag kl. 09:30 første løb, efter regn hele natten var det nu ved at tører lidt op, men der var fortsat mange skyer over banen. Da mekanikerne modtog Jesper på gritten ønskede han overraskende at få sliks dæk monteret, hvor næsten alle andre ikke skiftede regndækkene ud. Da starten gik var der stadigvæk så vådt at Jesper måtte kæmpe meget med bilen for at følge feltet, efter nogle omgange blev det bedre og Jesper lavede den ene overhaling efter den anden.
Undervejs satte Jesper hurtigste tid af alle i løbet; men i perioder af løbet dryppede regnen og gjorde det vanskeligt for Jesper, det skiftede flere gange undervejs i løbet; men da løbet blev flaget af efter 25 minutter og 17 omgange, var Jesper avanceret til en 10. plads, flot kørt af Jesper og modigt af ham at vælge sliks under de vanskelige forhold, og måske også lidt dristigt på specielt denne bane som er løbsseriens hurtigste.
 Team Aarhus Racing køreren Jesper Wulff Laursen på Salzburgring. (Foto: Harry Laursen)
På den vanskelige bane kørte Steffen sikkert; men tabte nogle placeringer og sluttede på en 19. plads. Milan kørte et flot løb og sluttede på en 21. plads.
Andet løb:
Søndag - Formel Renault skulle kører løb kl. 12.15 og der var endeligt tørt hvor solen i perioder kom frem mellem skyerne.
Der bliver givet signal til motorerne skal startes på gritten, inden der skal køres to opvarmningsomgange inden løbets start. Jespers racer kan ikke starte, og mekanikerne må forlade banen, for efter starten at gå tilbage for at skubbe raceren ind på pit lane. Mekanikerne får startet Jespers racer og Jesper kan kører op bag feltet for at starte bagerst.
De røde lamper slukkes og starten går, TAR's tre kørere kommer godt fra start. Jesper avancerer hurtigt op gennem feltet helt bagfra, på sjette omgang kører to kører sammen og kører begge af banen i kurverne inden mållangsiden, og dele af carbon vragdele ligger på banen til stor fare for de kørere der uheldigvis får smådele kørt op i deres dæk. Løbet fortsætter samtidigt med et par sikkerheds folk forsøger at fjerne de værste dele fra banen.
På niende omgang har Jesper kørt sig op til en 14. plads, og nogle placeringer bag ham ligger en Ungarsk kører Paar Barna. Paar kører af banen i det lange oplagte højre sving for enden af den hurtige langside, med en fart på omkring 240 km/t. Paar skrider med siden ud i fangsandet, bilen ruller rundt om sig selv 9 gange inden den stopper med bunden mod sandet. Der kommer straks rødt flag banen rundt, og efterfølgende indsættes Safety-Car på banen, de to efterfølgende omgange køres efter Safety-Car, målflaget bliver givet for at stoppe løbet 10 minutter tidligere end planlagt, og de aktuelle placeringer er tællende som løbets resultatet.
Jesper slutter løbet på en 14. plads, Steffen kører et stabilt og flot løb og slutter på en 8. plads og Milan kører ligeledes et flot og stabilt løb og slutter på en 19. plads.
Mesterskabs stilling:
Tysk DMSB Formel Renault Cup
1. Scott Speed, USA 131 point
2. Colin Fleming, USA 125 point
3. Pascal Kochem, Germany 109 point
4. Michael Ammermüller, Germany 91 point
5. Mihael Aleshin, Rusland 82 point
6. Pekka Saarinen, Finland 81 point
7. Jesper Wulff Laursen, Denmark 75 point
8. Reinhard Kofler, Austria 65 point
9. Dominique Claessens, USA 63 point
10. Frank Kechele, Germany 55 point
11. Marco Dürr, Germany 55 point
12. Paar Bama, Ungaren 48 point
13. Bruno Rudolf Fechner, Germany 45 point
14. Patrick Filutowicz, Germany 44 point
15. Steffen Møller, Denmark 36 point
16. Philpp Wlazik, Germany 32 point
17. Sandro Manuzzi, Switzerland 29 point
18. Mika Leinlaakso, Finland 29 point
19. Dima Raikhlin, Germany 28 point
20. Yuri Bayborodov, Rusland 27 point
21. Andreas Ziggel, Germany 20 point
22. Kasper Anderson, Denmark 18 point
23. Julian Theobald, Germany 18 point
24. Siegfried Perchtold, Germany 13 point
25. Mikka Honkanen, Finland 13 point
26. Kenny Weiss, Germany 10 point
27. Dominik Weigl, Germany 9 point
28. Cyndie Allemann, Switzerland 5 point
29. Milan Matejcek, Tjekkiet 5 point
Harry Laursen |