Mesterskabsføring i to serierJesper Wulff Laursen i føringen af to mesterskabet i Formel Renault 2000, efter fantastisk kørsel under vanskelige forhold i weekendens debut i det åbne tyske Formel Renault Mesterskab på Oschersleben banen ved Magdeburg. Dette samtidig med Jesper Wulff fører den hjemlige løbs serie i Scandinavian Formula Renault Cup, efter to sejre i åbningsløbet på Jyllands-Ringen.Åbningsløb på Jyllands-Ringen
Tidtagning
Første løb
Andet løb
Jespers debut i tysk Formel Renault
Officiel test torsdag op til løbs weekenden
Testen startede på våd bane med regndæk, samtidig med de små regnede, senere i testen klarede det op og mod slutningen blev det tørt i et spor på banen, og de fleste nåede at køre nogle få omgange på slicks. Jesper fik kørt 6 omgange på slicks og var hurtigst af alle indtil 5 min. før test tiden udløb, til sidst kom Jesper i lidt trafik og forbedrede ikke tiden på de to sidste omgange, her blev Jespers tid degraderet til femte bedste tid, samtidig med nogle kørere skiftede til nye dæk mod slutning af testen. Teamet var særdeles tilfreds med resultatet og alle var optimistiske i forhold til weekendens løb, og pludselig var vi ikke så utilfredse med en vejrudsigt der bød på ustadigt vejr. 2 x tidtagning
Inden tidtagningen til andet løb var der en pause på 10 min., her foretog man nogle justeringer på bilen for at tilpasse sig den meget våde bane. Jesper havde sparet på gummiet ved kun at køre få omgange i første tidtagning, og nu skulle han forsøge at udnytte det bedste der var tilbage i de nye regndæk; men på grund af aquaplaning ind i et sving skred Jesper ud i grusset, her forhindrede en official Jesper i at køre ud på banen igen. Da der var nogle få minutter tilbage af tidtagningen kørte der en tysk kører af banen ved siden af Jespers bil, her var 2 officials anderledes hjælpsomme og skubbede bilen fri og kørerne kunne fortsætte. Efter denne oplevelse besluttede Jesper ved egen hjælp at køre ud på banen igen, for netop at nå målstregen samtidig med tidtagningen blev flaget af. Jesper var kørt af banen på første omgang, og nåede dermed kun denne ene omgang sammenlagt, det betød en ny rekord i langsomste tid på 15 min. 32.410 sek. Jespers tid rakte alligevel til 21 bedste tid af 26 kørere, som følge af flere var kørt af på første omgang, og nogle få havde ikke fået bilen klar efter første tidtagning. Første løb
Mange af de øvrige kørere har et god kendskab til de tyske baner, og mange har deltaget tidligere i serien, så Jesper stod foran en stor udfordring i karrieren. Jesper fik en god start og avancerede 2-3 pladser på første omgang, Jesper kørte et sikkert og stabilt løb, sluttede på en flot 6. plads. Med en dansk kending foran sig, Franck Kechele, og team kammeraten Steffen Møller på en 15. plads. Alle i teamet var tilfredse med et flot debut resultat. Andet løb
Flere kørere valgte at skiftede til regndæk, vi besluttede at beholde slicks dækkene på, da der stadigt ikke var rigtig vådt og flertallet af kørere havde også stadig slicks på bilerne. Teamet satsede på at banen ville tørre i racet, til trods for det stadig små regnede under starten; men det så ud til opklaring i vejret. Det er naturligvis altid et lotteri at vælge når forholdene er sådan, og man må udnytte de signaler der er bedst muligt og så må man acceptere hvis man vælger forkert, her valgte vi rigtigt som flertallet i øvrigt også havde gjort. Da starten gik søgte Jesper mod midten af banen hvor der var mest tørt, og fandt hurtigt et tørt spor, og fik overhalet 3-4 inden første sving, og derefter gik det stærkt med 1-2 overhalinger på næsten hver omgang. Banen var glat på slicks på de første omgange, men så begyndte det at vende til vores fordel. Jesper kørte et perfekt løb på kanten af det mulige; men alligevel sikkert og kontrolleret under de vanskelige forhold, som gjorde løbet til en udfordring for alle kørere, også for de mere rutinerede kørere i det tyske mesterskab, som har erfaring fra andre løbs serier nationalt og internationalt. Jesper udtalte efter løbet "Da startlyset skiftede fra rødt til grønt, var det godt nok noget glat på de første omgange, men så begyndte det at vende til vores fordel. Fra min startplacering som 21'er kom overhalingerne nu i massevis - jeg mistede helt overblikket om min placering og ved pitmuren havde mine mekanikere travlt med at ændre på pittavlen, som informerer om min placering i løbet. Da vi passerede det ternede flag var jeg en jublende glad 3'er - fra 21'er op til 3'er, det var stort.
Mesterskabs stilling Tysk DMSB Formel Renault Cup Scandinavian Formula Renault Cup
Harry Laursen |