Mesterskabsføring i to serier

Jesper Wulff Laursen i føringen af to mesterskabet i Formel Renault 2000, efter fantastisk kørsel under vanskelige forhold i weekendens debut i det åbne tyske Formel Renault Mesterskab på Oschersleben banen ved Magdeburg. Dette samtidig med Jesper Wulff fører den hjemlige løbs serie i Scandinavian Formula Renault Cup, efter to sejre i åbningsløbet på Jyllands-Ringen.

Åbningsløb på Jyllands-Ringen
Lørdags Warm-up forløb tilfredsstillende for Jesper Wulff, han var hurtigst af alle indtil Franck Kechele og Kasper Andersen monterede nye dæk mod slutningen af testen. De nye dæk fra de to konkurrerende kørere gjorde at de nu var noget hurtigere; men ikke overraskende for os i pit området. Jesper var godt tilfreds med sin tid på gl. gummi og var klar til tidtagning.

Tidtagning
Anden bedste tid under tidtagning hvor Jesper mistede tid på sin hurtigste omgang, som følge af at han måtte fortage en overhaling på et uheldigt sted på banen, det irriterede Jesper at han blev forhindret i at udnytte de nye dæk optimalt til en god tid.

Første løb
Jesper startede målrettet fra en andenplads og kom foran Franck Kechele på pole. Efter Jesper og Franck Kechele fulgte team kammeraten og debutanten Steffen Møller godt med, med Kasper Andersen umiddelbart efter. Jesper lagde hurtigt afstand til de øvrige i feltet, bl.a. ved at forbedrer banerekorden allerede på anden omgang. Jesper kørte en overbevisende sejr hjem.

Andet løb
Jesper startede fra pole og holdt føringen fra start til mål, hvor han ensom i front konkurrerede med sig selv, for hermed at forbedre banerekorden fra første løb, Jesper forbedrede banerekorden med over et sekund i forhold til sidste års rekord.
Ny banerekord 1:06,652

Jespers debut i tysk Formel Renault
Jespers mål inden weekendens debut i det åbne tyske Formel Renault mesterskab, var en placering blandt de 5-10 bedste i serien.

Officiel test torsdag op til løbs weekenden
En placering blandt de 5 bedste var ikke overraskende efter torsdagen officielle test session over 2 timer og 45 min. Jesper var her hele tiden blandt de 5 hurtigste, og i store dele af tiden blandt de 1-2 hurtigste.

Testen startede på våd bane med regndæk, samtidig med de små regnede, senere i testen klarede det op og mod slutningen blev det tørt i et spor på banen, og de fleste nåede at køre nogle få omgange på slicks. Jesper fik kørt 6 omgange på slicks og var hurtigst af alle indtil 5 min. før test tiden udløb, til sidst kom Jesper i lidt trafik og forbedrede ikke tiden på de to sidste omgange, her blev Jespers tid degraderet til femte bedste tid, samtidig med nogle kørere skiftede til nye dæk mod slutning af testen.

Teamet var særdeles tilfreds med resultatet og alle var optimistiske i forhold til weekendens løb, og pludselig var vi ikke så utilfredse med en vejrudsigt der bød på ustadigt vejr.

2 x tidtagning
Tidtagningen blev en særdeles våd omgang, fra start regnede det ganske jævnt og Jesper kørte ud for at sikre sig en tid i tilfælde af regnen skulle tage til, det blev til en 11. plads inden regnen tog til.

Inden tidtagningen til andet løb var der en pause på 10 min., her foretog man nogle justeringer på bilen for at tilpasse sig den meget våde bane. Jesper havde sparet på gummiet ved kun at køre få omgange i første tidtagning, og nu skulle han forsøge at udnytte det bedste der var tilbage i de nye regndæk; men på grund af aquaplaning ind i et sving skred Jesper ud i grusset, her forhindrede en official Jesper i at køre ud på banen igen.

Da der var nogle få minutter tilbage af tidtagningen kørte der en tysk kører af banen ved siden af Jespers bil, her var 2 officials anderledes hjælpsomme og skubbede bilen fri og kørerne kunne fortsætte.

Efter denne oplevelse besluttede Jesper ved egen hjælp at køre ud på banen igen, for netop at nå målstregen samtidig med tidtagningen blev flaget af. Jesper var kørt af banen på første omgang, og nåede dermed kun denne ene omgang sammenlagt, det betød en ny rekord i langsomste tid på 15 min. 32.410 sek. Jespers tid rakte alligevel til 21 bedste tid af 26 kørere, som følge af flere var kørt af på første omgang, og nogle få havde ikke fået bilen klar efter første tidtagning.

Første løb
Debut lørdag formiddag kl. 09:45 i første løb, der skulle køres over minimum 25 min. Banen var næsten tør, med fugtige områder enkelte steder. Jesper skulle starte fra en 11. plads på gridden i et felt med 26 biler, besat med kørere fra mange lande, heraf 11 tyske kørere.

Mange af de øvrige kørere har et god kendskab til de tyske baner, og mange har deltaget tidligere i serien, så Jesper stod foran en stor udfordring i karrieren. Jesper fik en god start og avancerede 2-3 pladser på første omgang, Jesper kørte et sikkert og stabilt løb, sluttede på en flot 6. plads.

Med en dansk kending foran sig, Franck Kechele, og team kammeraten Steffen Møller på en 15. plads. Alle i teamet var tilfredse med et flot debut resultat.

Andet løb
Søndag morgen var der stadigvæk tørt; men det ændrede sig en lille time inden Formel Renault skulle køre andet løb kl. 13.25. På vejen op til banen dryppede det en smule, og på gridden var banen begyndte at blive våd og glat.

Flere kørere valgte at skiftede til regndæk, vi besluttede at beholde slicks dækkene på, da der stadigt ikke var rigtig vådt og flertallet af kørere havde også stadig slicks på bilerne. Teamet satsede på at banen ville tørre i racet, til trods for det stadig små regnede under starten; men det så ud til opklaring i vejret.

Det er naturligvis altid et lotteri at vælge når forholdene er sådan, og man må udnytte de signaler der er bedst muligt og så må man acceptere hvis man vælger forkert, her valgte vi rigtigt som flertallet i øvrigt også havde gjort.

Da starten gik søgte Jesper mod midten af banen hvor der var mest tørt, og fandt hurtigt et tørt spor, og fik overhalet 3-4 inden første sving, og derefter gik det stærkt med 1-2 overhalinger på næsten hver omgang. Banen var glat på slicks på de første omgange, men så begyndte det at vende til vores fordel.

Jesper kørte et perfekt løb på kanten af det mulige; men alligevel sikkert og kontrolleret under de vanskelige forhold, som gjorde løbet til en udfordring for alle kørere, også for de mere rutinerede kørere i det tyske mesterskab, som har erfaring fra andre løbs serier nationalt og internationalt.

Jesper udtalte efter løbet "Da startlyset skiftede fra rødt til grønt, var det godt nok noget glat på de første omgange, men så begyndte det at vende til vores fordel. Fra min startplacering som 21'er kom overhalingerne nu i massevis - jeg mistede helt overblikket om min placering og ved pitmuren havde mine mekanikere travlt med at ændre på pittavlen, som informerer om min placering i løbet. Da vi passerede det ternede flag var jeg en jublende glad 3'er - fra 21'er op til 3'er, det var stort.

Men tro mig, havde løbet været på 3 omgange mere havde jeg stået øverst på præmieskamlen" fortalte en superglad Jesper Wulff Laursen efter løbet. Og da løbspointene blev talt sammen, var det Jesper der stod øverst på mesterskabslisten.

Mesterskabs stilling

Tysk DMSB Formel Renault Cup
Jesper Wulff Laursen, Denmark 35 point
Scott Speed, USA 33 point
Michael Ammermüller, Germany 31 point

Scandinavian Formula Renault Cup
Jesper Wulff Laursen 43 point
Kasper Andersen 30 point
Franck Kechele 25 point

 

Harry Laursen
Fungerende Teamchef


Team Aarhus Racing
www.tar.dk