Motorsport kræver - fuldtids - alle sanser

Motorsport fordrer en god fysisk grundform, såfremt køreren vil gøre sig gældende i front for feltet og hjemkøre en af de eftertragtede podiepladser: 1-2-3 over målstregen.

Det ultimative motorløb på bane foretages i en såkaldt single-seater, hvor udfordringerne er næsten lige store såvel i det professionelle Formel 1 som i Formel 1800 på hobbyplan. Den skrappeste formel-klasse i dansk banesport er Formel Renault 2000, hvor projektchef Ole Vejlund konstaterer:
"En god chauffør i formel-klasserne er attraktiv inden for både dansk og international motorsport. Her lærer de skrappeste kørere at tage bestik efter selv de mindste, små signaler fra raceren, som om det var deres egen krop. Man kravler ned i formelbilen og bliver spændt fast i sikkerhedsselen, næsten som var det en overfrakke. Herefter er der absolut fysisk og psykisk nærkontakt til at finde det hurtigste spor rundt på motorbanen. Køreturen giver samtidig et stort kick af adrenalin i blodet, som absolut skærper konkurrence-mentaliteten."

En af de unge talenter i Formel Renault 2000 er 19-årige Tom Pedersen fra Christiansfeld, som stiller til start i samarbejde med det sønderjyske Team Witch Craft (TWC):
"Det er absolut en fed fornemmelse at køre motorløb i muldvarpehøjde. Man kommer dog ikke frem forrest i feltet uden et effektivt testarbejde for at finde det såkaldte set up til motorbanen kombineret det aktuelle vejr. Ud over støddæmpere og fjedre har vi mulighed for at justere på racerens for- og bagvinger. En Formel Renault 2000 vejer omkring 480 kilo, men vingerne trykker herudover med 200 kilo, når motorløbet er i gang."


Tom Pedersen fra Team Witch Craft (TWC) er en af de unge kometer i Formel Renault 2000-klassen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Næste DM-afdeling for Formel Renault 2000-klassen foregår på Ring Djursland i den kommende week-end: 30. juni - 1. juli. Indledningsvis har Risskov-køreren: Philip Andersen fra Team Den Blå Avis etableret en sikker føring efter 5 sejre ud af 6 mulige.
"Vi tester hele tiden for at blive bedre" - fortsætter Tom Pedersen - "Racerbilen har et stort potentiale, som bare venter på at blive opdaget af danskerne. Et godt hjælpemiddel er dataloggeren, hvor vi kan studere hastigheden i de enkelte baneafsnit, hvornår der bremses og skiftes gear. Herudover har vi et godt udviklingsmiljø i Team Witch Craft, hvor vi udveksler erfaringerne til fælles bedste."

Tom Pedersen scorede nogle gode testresultater i opstarten til den første sæson for Formel Renault 2000, men sønderjyden har haft lidt problemer i at finde fart i motorløbene. TWC-teamchefen Dan Suenson konkluderer:
"Tom Pedersen skal nok få hul på bylden, idet han først lige er kommet over i formel-klassen fra go karterne. Han har nogle gode læreår foran sig som racerkører, hvor 2-3 års ekstra erfaring hurtigt kan blive tungen på vægtskålen, når der lidt senere skal prøves kræfter på de internationale motorbaner."

Åge Kirketerp Jensen