Dansker i Formel 1 lære

Fernando Alonso's Formel 1 engineer træner Jesper Wulff Laursen
Jesper Wulff Laursen har under 3-dags intensiv test på Circuits d'Issoire, sydvest for Lyon i Frankrig fået hjælp af én af Frankrigs mest erfarende engineer André Pastor.

André Pastor har været engineer for Fernando Alonso tidligere i hans karriere, bl.a. i Formel Nissan. André Pastor er mest kendt fra rally motorsport, hvor han var engineer for Abart og Lancia i de år, hvor de sad solidt på VM mesterskabet. Han har også arbejdet som engineer i Indycar serien for nogle af de bedste teams. André Pastor har også arbejdet for flere Formel Renault teams i den franske mesterskabs serie, samt nogle teams i Europa Cup serien.

De 3-dags test blev afviklet på en speciel designet testbane, Circuits d'ISSOIRE som er 2,476 km lang, drives af C.E.E.R.T.A.
Centre Europeen d'Essais et de Recherches en Techniques Automobiles. Circuits d'ISSOIRE anvendes af mange til specielle test, VW automobiler og Michelin dæk har bl.a. anvendt banen til mange tests.

Jesper Wulff Laursen blev sponsoreret de 3 dage sammen med den erfarende engineer André Pastor, og det blev en uforglemmelig oplevelse for hele Team Aarhus Racing. Alle tre kørere i teamet Jesper Wulff Laursen, Steffen Møller og Milan Matejcék fik lærerig erfaring med hjem i bagagen.
André Pastor var meget inspirerende for alle i teamet, dette til trods for alt kommunikation forgik på fransk samt naturligvis et veludviklet kropssprog, så til tider virkede det som om, at flere glemte at de ikke normalt kunne kommunikere fransk. Men når det virkelig var nødvendig kunne André alligevel nogle ord på engelsk.
På et spørgsmål om, hvorvidt Andre´ ikke havde følt behov for at lære engelsk, svarede han: "nej, for hvis man havde brug for hans erfaring og evner så betød det ikke noget at han kun talte fransk". Han har i mange år været en efterspurgt engineer og nu, hvor han er over 60 år, er situationen anderledes. Han kan grundet alderen ikke længere få fast arbejde i Rally WM serien og i Formel 1. Det betyder, at han i fremtiden ikke kan være med hvor den teknologiske motorsportsudvikling foregår. Det piner ham, idet det er det område han brænder mest for.

Under de 3-dags test blev der kørt mange kilometer og der blev eksperimenteret med setup på alle tre biler under forskellige forhold. Jesper Wulff Laursen satte ny banerekord i Formel Renault 2000. Han var skarpt forfulgt af Steffen Møller og Milan Matejcék fulgte også godt efter de to danskere. Milan viste igen gode takter; men bremseproblemer på hans bil betød at han måtte nøjes med lidt mindre tid i bilen.

I den kommende weekend er der officiel test i det Tyske Mesterskab på Oschersleben, og alle tre kørere igen er klar til at udfordre konkurrenterne. Det gav hår på brystet efter den vellykkede test i det franske.

Harry Laursen


Team Aarhus Racing
www.tar.dk