'Pedal to the metal' i TjekkietSå er jeg vendt hjem fra en spændende 3 dages test på den fede bane ved Brno i Tjekkiet. Efter en lang køretur ankom jeg til banen sent søndag aften, hvilket også var min fødselsdag (28 marts).Mandag morgen kl. 9.00 rullede jeg ud på den 5.3 km lange bane, med en højdeforskel på hele 73,75 meter og 4 langsider, hvor man når i 6 gear. Noget af en omvæltning for mig, da den længste bane jeg før havde prøvet var den tyske Oshersleben. Efter 30 min på banen, begyndte jeg så småt at kunne "finde rundt" og var ret chokeret over banens enorme bredde. Jeg følte jeg pressede bilen til grænsen, men måtte op til flere gange indse at der stadigt var 3 meter asfalt til curben, så højrefoden skulle virkelig overvindes til at holde på! Efter et par sessions kom jeg hurtigt ind i rytmen, og følte mig godt tilpas i de lange hurtige sving. Da tiderne begyndte at blive konstante, satte vi ny dæk på, og jeg forbedrede mine tider med næsten et sekund. Jeg var selv godt tilfreds med at kunne udnytte de nye dæk optimalt på de 3-4 omgange, hvor de er rigtig gode. Da dagen var omme, kørte både Jesper og jeg næsten identiske tider også rimeligt konstant, hvilket kræver en del på en bane der tager omkring 2 minutter per omgang. Både tirsdag og onsdag forløb planmæssigt, jeg fik rigtig mange km. i bilen, og sluttede af onsdag med at køre mine sidste 6 omgange inden for 2/10 sek. Igen næsten identisk med teamkammeratens (Jesper Wulff Laursen) Igen skal teamet have en stor tak for et godt arbejde. Jeg blev ikke ramt af en eneste teknisk defekt på de 3 lange dage, så virkeligt flot arbejde af mekanikerne. Kun en gang måtte bilen slæbes tilbage efter en tur i gruset, hvilket dog var min egen fejl. Det er med at finde grænserne på bilen, og efter min mening er de ikke fundet før man holder i sandkassen. Jeg har lige en uges ferie inden det går løs igen, vi tester nemlig fra d. 13 - d. 15 April på en fransk bane ved navn Circuits de Charade, der ligger ca. 200 km vest for Lyon. Igen 3 dage, hvor jeg håber på at lære at presse bilen til det yderste ikke mindst på ny dæk. For mig er det vigtigt at få prøvet en masse forskellige baner, så jeg ved hvordan bilen kan og skal køres i forskellige sving-kombinationer, hvilket bliver nyttigt på nogle af de tyske baner, hvor vi ikke får ret meget test op til løbene. Se mere om banen på: http://www.charade.fr/ Steffen Møller |