Testrapport fra Tyskland og Tjekkiet

Team Aarhus Racing har nu gennemført 5 dages test inden for 2 uger. Først en 2-dags test på Motopark Oschersleben og i denne uge en 3-dags test på banen i Brno, Tjekkiet.

Motopark Oschersleben var en ny bane for mig. Der er mange tekniske udforinger på den 3,667km lange bane og det var samtidig de to første dags test efter en lang vinter pause. Så støvet skulle lige rystes af både mig og raceren. I første test kørte jeg udelukkende på gamle dæk og var 1-2 sek. fra de hurtigste kørere.. så det tror jeg godt vi kan være tilfredse med.


Jesper Wulff Laursen i TAR's 2004 opdaterede racer på Brno banen Tjekiet.
(Foto: Harry Laursen)

Banen i Brno er 5,403 km lang med stigninger på op til 7,5% og der er mange udfordringer på den hurtige bane. Jeg kendte banen fra sidste års test, så jeg kunne køre på gode tider allerede efter nogle få træningspas.
Omgangstiderne kom hurtigt under de tider jeg kørte sidste år. Tiderne er dog ikke sammenlignelige med sidste års tider på grund af det nye 2004 kit som bl.a. giver bilen 50% mere downforce og samtidig også forøger motor effekten med nogle heste.
Min bedste tid var 3,5 sek. hurtigere end én sat af en etableret kører fra Tysk Mesterskab sidste år. Han kørte dog med "gammelt 2003" kit så igen er tiderne ikke sammenlignelige.
Den nye Formel Renault 2000 er meget anderledes i forhold til den "gamle" model, ikke kun i udseende men også at køre. Den forøgede downforce betyder at man kan kører hurtigere i svingene; men grænsen hvor bilen mister greb i banen er samtidig blevet mere skarp og kontant. Den nye bil er hurtigere og giver os køere nye udfordringer i forhold til tidligere.


(Foto: Harry Laursen)

Jeg har fået en ny engineer Kenneth Richardson, som har erfaring med fra bl.a. Eurocup i Formel Renault. Jeg er sikker på at Kenneths erfaring vil styrke mine og Team Aarhus Racings muligheder i det Tyske Mesterskab i år. Det er meget tilfredsstillende at teamet har styrket teamet på den tekniske front, til trods for Allan Bröchner har lavet et kanon godt arbejde på bilerne til dato.
Med 2-3 biler i det Tyske Mesterskab vil der helt sikkert også blive behov for de to erfarende herrers ekspertise. Det glæder mig at teamet har valgt Kenneth som engineer og jeg ser frem til et spændende samarbejde med ham.

Som team kammerater har jeg indtil videre mistet en god støtte igennem to sæsoner, og det vil glæde mig hvis vi kommer til at køre sammen igen på et tidspunkt. TAK for to lærerige år Tommy.


(Foto: Harry Laursen)

Jeg har fået to nye team kammerater, som begge også bliver mine konkurrenter i det Tyske Mesterskab i Formel Renault 2000.
Jeg ønsker dem begge meget velkommen i teamet. Steffen Møller har jeg kendt som konkurrent i ca. 8 år hvor vi har kørte mod hinanden i Jysk - Fynsk Mesterskab i gokart. I i de seneste år har vi efterhånden opbygget et venskab som bl.a. er opbygget gennem flere Team Danmark træningssamlinger.
Milan Matejcék kender jeg fra nogle få dags test, og her har vi omgående fået etableret et godt kammeratskab. Jeg ser frem til en spændende og udfordrende sæson sammen med Team Aarhus Racing.

I påsken går turen til Circuits de Charade, sydvest for Lyon i Frankrig, her skal vi køre en 3-dags test på den spændende bane.

Jesper Wulff Laursen


Team Aarhus Racing
www.tar.dk