Bilen for de få

Fredag den 24. oktober havde mange motorsportsfolk travlt med "Biler for alle" på den flotte automotive udstilling i Herning.

KILA Racing havde valgt at bruge fredagen på "Bilen for de få" ved at inviterer gokartkørerne Henrik Højman/Kbh og Morten D. Jensen/Hjørring, til en heldags single test i Formel Renault, på den 3106 meter lange Mantorp Park.

De to kører Henrik Højman og Morten D. Jensen, har det til fælles, at de begge kommer fra gokart, ICC klassen, hvor der er visse analogier til Formel biler, idet ICC klassen, er den gokart der kommer tættest på formel biler, ved at karten kører med gear og 4 hjuls bremse. Morten er en kompetent herre, vinder af 3 x Super Kart og 3 x DM i ICC, samt mekaniker for Mike Hasselby, der som bekendt, særdeles velfortjent, løb med DM i Peugeot Junior Cup Karting.

På et møde i København for Formel Renault klassen, havde KILA Racing mødt Kari Lehtimäki, chef for Motorsportgymnasiet Racing, med en afsluttende snik-snak i Nyhavn. Det er således ikke kun mellem København og Malmö, der bliver bygget bro, det sker også i dansk motorsport.
Motorsportgymnasiet Racing, en en racerskole, for unge taleneter, der vil være kører, racer mekaniker, eller race engineer, med bopæl på Mantorp Park. Kari deltager i Scandinavian Formel Renault Cup 2004. Kort tid efter lå der en invitation, med et tilbud om en testdag, fredag den 24. oktober på Mantorp Park.

Vejrlig
Alt var planlagt, da vi onsdag morgen modtager følgende mail fra Kari :
"Jag hoppas att vi kan köra på banan på fredag, igår var det 20 cm snö på banan och 3 grader kallt. Jag föreslår att vi tar en kontakt senare i kväll, eller på torsdag om väderläget".

Kari oplyste at sneen var væk fra banen, men da vi torsdag aften passerede Linköping, på E4, lå der sne overalt, det begyndte unægtelig at se hvidt ud for piloterne og vi måtte konstant skrue op for varmen i servicebilen, der var - 11c !.
Fredag morgen 08:00 ned på banen, det var koldt, men frostklart og tørt. (bemærk dog sneen på foto). Kari stod klar og vi blev lukket ind på det 25 c varme værksted, så raceren kunne tø op. Disse klimatiske forhold stiller unægtelig nogle store krav til set-up'et, da det er svært at få varme i rullerne og dermed greb.

Testen
Henrik, første mand på banen, kl 10:00 i strålende solskin, med en banetemp. på - 1 C.
Henrik har en enkelt gang tidligere testet på "Jyderingen" hvor det blev til 30 omgange, med skulle vende sig til vægten på bilen, sammenlignet med en gokart, simpelthen lære, at læse signalerne, fra den 485 kg lette formelbil.


Henrik Højman.
(Foto: KILA Racing)

Et eller andet, havde sat sig på lystavlen, for han kørte bare og hans mekaniske betjening var helt i top.

Morten tog bilen på, som vi andre hopper i en frakke, fandt ud af at en formel ikke er velegnet til at skovle sne med på græs, justerede og kørte bare stærkt. Klokken 14:00 havde vi +3 grader og begge piloter kørte Zetec tider, vel og mærke, når Zetec'en (læs:Formel 1800) kører på sommer temp. Unægtelig imponerende, de helt urimelige arbejdsbetingelser taget i betragtning.


Morten D. Jensen.
(Foto: KILA Racing)

Efter kl. 14:30 faldt banetemperaturen drastisk, desuagtet kørte begge kører, samme tider, trods de forringede baneforhold. Morten og Henrik forsatte til kl. 17:00, hvilket blev til over 70 omgange/kører, eller mere end 225 km. i en Formel Renault racer.


(Foto: KILA Racing)

KILA Racing er imponeret over Mortens & Henriks præstationer og det bliver spændende, om det Sjællandske team for mulighed for at fordoble deres antal af formel biler.

KILA Racing - PRM

KILA Racing Presse