Dansk mester debuterer i Formel Renault

Sidste års - suveræne - danske mester i Formel 2000: Tommy Jespersen fra Hinnerup havde oprindelig påregnet et sabbatår i 2001-sæsonen. Bl.a. fordi salget af vinder-raceren trak ud.

2001 er imidlertid også premiere-året i Danmark for den nye Formel Renault 2000 racer-klasse, som kraftigt tegner til at blive fremtidens single-seater i både dansk og europæisk motorsport. Som mangeårig formel-kører kribler det dog i benzin-blodet, når man har mulighed for nye udfordringer:
Det er første gang siden 1978, at Danmark får en ny formel-klasse. Formel Renault 2000'eren er bygget op over et nyt koncept, hvilket gør raceren en del hurtigere end min gamle Formel 2000-bil. Iøvrigt henfører 2000-betegnelsen til, at begge racere har en 2 liters-motor.

Tommy Jespersen får derfor sin debut i Formel Renault 2000 ved week-endens Juniløb på Jyllands-Ringen ved Silkeborg.


Tommy Jespersen Dansk Mester i Formel Ford 2000 sidste sæson.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Springet til den nye racer bliver dog ikke så stort for Hinnerup-køreren, da den tilsvarende som Formel 2000 har vinger over både for- og baghjul.
Vingerne anvendes til at skabe ekstra grip i banen, og svarer typisk til 200 kg ekstra pres på dækkene. Til sammenligning vejer raceren i underkanten af 500 kg uden chauffør.

"Med omvendte vinger kunne raceren i princippet begynde at flyve ved tophastigheden på 260 km/t" - fortsætter Tommy Jespersen - "Oplevelsen vil være noget specielt for køreren, men ikke videre befordrende for helbredet, da den eneste korrigeringsmulighed i luften ville være at dreje lidt frem og tilbage på forhjulene!"

Tommy Jespersens debut i Formel Renault 2000 tages med godt humør blandt de "etablerede" konkurrenter i klassen.

"Først og fremmest har vi erfaringen fra vores mange testdage inden sæsonen" - forklarer Tom Pedersen fra Team Witch Craft i Gram - "Derfor kan vi utvivlsomt yde en kvalificeret modstand. Endvidere kan vi kun være tilfredse med øget konkurrence. Dette er uvilkårligt med til at give hår på brystet i forberedelserne til 2002-sæsonen, hvor der bliver mulighed for de danske kørere til at prøve kræfter med de europæiske motorbaner."

Tom Pedersen er som 19-årig en af de unge knægte i Formel Renault 2000, som allerede nu tegner til at blive en spændende rugeklasse for de danske banesports-talenter.

Tommy Jespersen stiller til start for Team Castrol Århus Racing, og herudover har 2 andre danske formelteams: Copytec Racing og Team Den Blå Avis sluttet op om Formel Renault 2000. Den etablerede ekspertise om single-seatere i dansk motorsport trækker derfor på samme hammel.

Åge Kirketerp Jensen